Få rakubrända alster täta?
Skulle gärna vilja höra om någon har tips på hur det går att "täta" rakubrända vaser.
Liswis

Pröva mjölk.
det finns speciellt medel att köpa hos vanliga leverantörerna. ser ut som mjölk som man häller i och sen ur och sen är det tätt.

Pluppan…har du jämfört det man köper hos leverantören med mjölk?? Hade varit kul se om det är någon skillnad på resultatet!
eeeh näää jag har aldrig tätat med mjölk
kanske någon annan provat båda?
Mjölk kan väl ruttna??

men mjölken häller man ut, det går in i skärven o det som går in har jag inte märkt att det luktar…har visseligen end använt till skulptur men läst att det ska klara att täta oxå!

Vattenglas är väl bl a till för att täta poröst gods med? Har aldrig provat själv.

Gnid in med ringblomssalva
Vad är ringblomssalva? Jag menar, när man inte tätar keramik med det? 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack för tips! Jag prövar mjölk (lättmjölk!!) Lars Tärn har ett tätningsmedel som jag skall köpa och prova och se om det blir någon skillnad

Glöm inte meddela oss resultatet!!!!

Kan man inte hälla i ex schellack - som jag nu inhandlat och försökt blanda med vodka eftersom jag inte hade någon T-röd?
synd på vodkan
Kanske kan man ta och blanda upp trälim med lite vatten??

# 13 Nä för vi har en massa skum vodka men ingen flaska T-röd eller vad det heter så jag tyckte det var bättre att testa men det löste inte upp sig I färgaffären log de lite menande då jag frågade vad som skiljer T-röd från vodkla. Misstänker starkt att de tänkte sig det omvända dvs att jag skulle försöka använda T-röd som vodka och inte tvärtom. Använde det istället för vax men blandade nog för tunt - jag fick torka bort glasyren så nu har jag stoppat ner fler flagor i burken och det verkar tjockare.
Det är nog för mycket vatten i vodka för att det ska lösas upp.
Det verkar fungera bra med lättmjölk, men jag skall så småningom pröva med Lars Tärns tätmedel och meddelar resultat senare.

#9 ringblomssalva blandar jag till själv, jag plockar ringblommor o lägger i olja som får stå i ett soligt fönster några veckor sen silar jag bort blommorna och värmer oljan i vattenbad, lägger i bivax som smälter ner, häller på burkar och det stelnar när det svalnar. Jättebra för torra händer o fötter!! Samt att gnida in svart o rakubränt.. man sköter liksom om händerna samtidigt 
#18 Trevligt det låter!
#18 lägger man i blommorna hela eller tar man bara kronbladen? Verkar spännande att prova
.
Vet inte varför det blev så svart och stor text. Var inte meningen att skrika ut min fråga
.
LenaStina, det bara blir så ibland, ingen vet riktigt varför! 

#20 Jag nyper av blommorna och lägger i en glasburk sen häller jag olja över så det täcker. Om man är ute efter att ha en "salva" till keramiken kan man hoppa över ringblommorna och bara smälta ner bivax i olja direkt.
Ringblomma är läkande så det är bra för torra händer mm men keramiken behöver väl inte läkas.. när den väl är bränd
#20 Jo, jag tänkte mer på mina torra händer än keramiken.
Jag provade ett recept på en bra salva här på forumet för något år sedan och den har använts flitigt här hemma. Känns roligt med en ny variant. Jag har också hört att ringblommor ska vara bra och just i år har jag sått lite ringblommor så det här blir ju perfekt att prova. Tack för tipset!

Lycka till! I min familj frågar alla om jag gör nån salva i år 
Men varför ska man använda MJÖLK? Kunde man inte lika gärna ta vatten eller?

Mjölk lämnar en tunn hinna när det torkar. Vatten förångas ju bara och lämnar inget kvar.
För längesen när jag gick i skolan målade vi med pigment och blandade dem i olika medel, bl a mjölk. Det var viktigt att välja en fettfattig mjölk då måleriet annars härsknade. Mjölk är lite limaktigt nästan.

För att mjölk och ringblommesalva innehåller fett. Fettet täpper till porerna i leran och gör den "tät".
Tror att det är proteinet kasein som är den verksamma beståndsdelen i mjölk, men, som sagt jag tror att baciller kan livnära sej på detta protein, Lars T-s medel är nog bättre i längden.
Ok då förstår jag. Då är bivaxsalva (min enklare variant av ringblomsdito) lika effektivt som fet mjölk? Plus att man slipper bakterierna?
Testade att skvalpa runt mjölk i rakuvaser, och minsann, de tätades alldeles utmärkt!
Förut när jag tätat oglaserat lergods lät jag mjölken stå över natten, men det verkar onödigt. Särskilt som det är så lätt att glömma - en av mina krukor hittade jag full med mögel i stället för mjölk… 
Liswis, jämförde du med leverantörernas tätningsmedel?

Ja!! bra lena!!!
Vet inte om jag är lite försiktig i onödan men jag gör en del vaser/flaskor i stengods. Innan jag säljer dem låter jag de stå med vatten i ett par dygn på silkespapper för säkerhetsskull, skulle tycka det vore fruktansvärt pinsamt om kunden kom tillbaka och hade fördärvat ett bord eller liknande
även glaserat stengods kan släppa igenom fukt.
Bara tanken på att täta rakuvaser med mjölk eller liknande låter för mig helt främmande
samtidigt som det låter väldigt lockande
Kan det verkligen fungera och i så fall hur länge, eller löses "tätningen" upp efter några års användande?
OK man kan inte gardera sig mot allt men

Det har jag råkat ut för. Gjorde ett gäng vaser i stengods och sålde samtliga. SOm tur var var det till folk jag kände till så att jag kunde ta kontakt med dem och varna för läckage. Det var en granne till mig som gjorde mig uppmärksam på detta. Hon hade gett vasen till sin svärdotter som i sin tur hade fyllt vasen med vatten och ställt den på ett fanerat bord… Hon upptäckte dock fukten i tid så bordet blev inte permanent skadat.
Jag tog tillbaka alla vaserna och tätade med vattenglas. Det gick utmärkt. Har aldrig prövat med mjölk men de flesta verkar ju tycka att det är bra.
Grejen är att man måste låta vaserna stå med vatten i flera dygn. De läcker inte direkt.
Försökte täta rakubrända oljelampor med vattenglas men det gick inte. Får nog helt enkelt låta bli att bränna oljelampor i raku…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

oj..JAG TRODDE ATT STENGODS…DET ÄR TÄTT…FYYY..VILKEN TEMP BRÄNDE DU DEM I uLLE??

1250-1260º. I Cebex katalog står absorptions-% i informationen om de olika lerorna. Det var CS 360 jag använde och den har ganska hög absorption (ca 10%) medan vissa stengodsleror har 0%. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror att det är detta som ger en indikation om hur vattentät leran är efter bränning.
Tyvärr Grodan, så enkelt är det aldrig när det gäller keramik…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Har jag rätt eller fel när jag säjer att matta glasyrer inte håller lika tätt i stengods som blanka glasyrer?
Har själv råkat ut för vaser som inte håller tätt, och glaserar dem aldrig med matt glasyr invändigt längre, men vet egentligen inte säkert om det var felet.
#37 Det är ju skärven som ska vara sintrad och tät i stengods, inte glasyren. Lergodsvaser är det ju alltid problem med t.ex. Så jag tror inte matt eller blank glasyr gör skillnad mot oglaserat, men jag kan ha fel!
#38 Ja, det har du rätt i. Skärven ska ju vara sintrad.
Jag experementerade lite med temperaturer och leror ett tag och då kanske allt inte sintrade helt som gjorde att det började läcka. Fick tipset då, men det stämmer nog inte.
#38 Använder mig mest av matta glasyrer och till 99 % blir mina saker täta, så jag tror inte alls att det har med glasyren att göra.
Det är väl något man får på köpet när man håller på med keramik, spännande överaskningar, ibland bra ibland mindre bra
Har haft problem med F100 (stengods) att den läcker aningen, tillräckligt för att det ska bli en ring om man ställer en vas på ett träbord, inte bra… Har aldrig fattat varför?
Trevlig helg allihopa!
#23 LeWe, när du gör ringblomssalvan och smälter ner vaxet i oljan, får du problem med att vaxet stelnar för sig, i klumpar, i den flytande oljan?
Så blev det för mig…
Stryk det, i andra försöket hade jag hetare olja, och då var det inga problem. När blandningen svalnade blev det en bra krämig konsistens.
Nu ska det bli salvor till mina små krus! 
Vilken bra idé LenaR. Fin gåbort present! (eller till försäljning kanske?)
Hur länge håller sig en sån salva?
Har problem med läckande kannor. Hur tätar man med vattenglas? Fungerar det i bruksgods eller diskas det bort/blir giftigt? Har glaserat 2 ggr med blank glasyr men det fuktar igenom fortfarande. Kan mjölk fungera? diskas det inte bort eller ruttnar/möglar.
#45 Jag tätar bara oglaserade saker med mjölk. Har aldrig varit med om att täta glaserade pjäser.
Arbetar du i lergods? För då är det nog helglaserat som gäller. Och gärna fötter dessutom!
Hoppas någon annan vet mer om att täta glaserat gods.
Det finns seeling från amerikanska företag. Som vad jag förstår gör att det bli mer vattentätt och att man behåller vissa färger bättre
Jag gjorde en vetenskaplig test, vattenglas kontra mjölk. Mjölken var överlägset. Och bäst, ingen klibbighet. Ingen lukt med fettfri mjölk.
Så intressant! Jag har använt mjölk som tätningsmedel men faktiskt aldrig utvärderat det och innerst inne inte riktigt trott på det. Kanske dags att ta mjölken på allvar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_