tillverka egna ugnsplattor
Hej jag undrar om någon har erfarenhet av att tillverka egna ugnsplattor? Har du någon bra uppskrift på en bra gjutmassa så dela gärna med dig!
Rikard
Har bara tänkt tanken… och pratade med en snubbe i Hasle förra sommaren (där de gör många olika eldfasta gjutmassor till diverse ändamål)… han föreslog även nån sort som jag skulle kunna få köpa i mindre mängd, men det blev alldrig av.. projektet drunknade i barn, fastrar, bad och glass…. men du bor ju där :-)…..kanske går att praua där och memorera recepten 
du borde kunna köpa en fire clay eller sagger clay. det är vanligt att de tål kona 15. Stampa ut dem i formar så har du en platta men du vet ju hur mycket som kan gå fel.
Det finns en stampmassa att köpa med högt aluminiuminnehåll och nästan ingen krympning från höganäs och det måste ju finnas från annat håll mä.
Lycka till.
Det som är svårt är att inte göra de för tunga.Tänk bara på ryggen och hur man ska hantera plattorna.
Jag tror att om man ska ha plattor av den kvalitet man köper, så måste man bränna dem vid en mycket hög temperatur, att dem inte ska böja sig. Bäst att köpa, tror jag.
Läs 'Pioneer pottery' förresten. Snubben som skrev den grävde sina egna mineraler, brände tegeln till ugnen med mycket mera. Där finns det en utförlig beskrivning om hur man gör egna ugnsplattor. Verkar lite arbetssamt bara…
Testade du Rickard?
<Har stampat kiselkarbid plattor special supertunna använder dom fortfarande

Hejsan.
Nej jag har inte prövat att gjuta egna ugnsplattor, men det det kommer jag att göra under hösten. Jag avlägger rapport när jag har provat
Jag var på en keramik auktion idag och har gjort en del klipp..500 kg d59 gjutmassa från Hasle för inga pengar samt lite smått och gott. .
Hur gjorde du Anders när du tillverkade kiselkarbid plattorna?Vore kul att höra..
Rikard
Jag hade fått stampmassa så jag stampade dom för hand med en klubba i en ram gjord av trä sedan brände jag dom precis över 1300grader lite lågt kan tyckas men dom håller än..
lycka till!