Göra egen porslinsgjutlera?
Fick en idé jag vill testa med porslinsgjutlera. Har alldrig jobbat med detta. Kan man göra porslinsgjutlera själv utifrån torrvaror som kanske finns i verkstan redan? Nån som vet och har nåt bra recept?
(Vill jag bara göra en liten sats, det är bara ett försök. )
Läste Lenas gamla artikel "vägen till vansinne"
men det borde väl vara enklare med gjutlera?
Visst är artikleln kul! Jag letar fortfarande efter del 1 och del 2. Lena, vart tog dom vägen? 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#2 Den var härligt (och afskräckande för en otålig typ som mig
).
Kom på att jag har porslinsengobe stående. Sån jag gjort av köpt Porslinslera som torkat och blöts upp igen. Den har stått länge och blivit rätt tjock. Är det idé att testa gjuta (liten sak) med detta eller saknas nåt? vad är skillnaden ingrediensmässigt mellen porslin och gjutporslin?
Jag gjuter ju inte, men om jag knyter ett snöre runt fingret kanske jag kommer ihåg att kolla min receptbok. Jag tror jag fick ett recept på gjutporslin samman med den drejbara Hamadaporslinen.
För övrigt har jag efter flera års rehabilitering hämtat mig så pass så jag skulle kunna komma igenom ett nytt porslinsblandningsexperiment med förståndet i behåll. Så mycket förstånd jag nu har kvar vill säga.
Det gick ju!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Hej!
Här är ett gammalt engelskt "standardrecept" till en porslinslera:
Kaolin…………45
Kalifältspat…..25
Kvarts…………25
Bentonit………..5 (för att göra leran plastisk, om man INTE skall gjuta)
Sådana här standardrecept brukar man ofta få justera litet, innan leran passar ens egna brännförhållanden osv, men det är i alla fall en början…

Tack Bosse!
Nu ska det testas 
Och inte kan jag låta bli berätta vad jag ska testa, kanske nån annan här som provat redan?
Tänkte vika papper (sugande lite tjockare papper), lite origami-light och sen doppa i gjutporslin och sen bränna och då tänkte jag mig att pappret bara brinner upp och lämner efter sig en jättetunn och genomskinlig porslinskopia… i fantasin blir det skitbra…
och det finns inga gränser för vilka fantastiska kreationer det kan bli 
Kanske melitta påsar funkar ?
tja kanske? Jag har fått tag i nåt stort luddigt kartongark jag vill prova med. Det är lite större saker jag vill göra än kaffefilter. Är mest orolig för omdet blir för våldsam påfrestning när pappret brinner upp.. och sen kanske svårt att få det lagomt tjockt?
Kan man doppa barnkläder i lera och bränna måste man kunna doppa papper. Du får dela med dig av resultatet sen, Pyro!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag har sett doppade jeans. Det fungerade bra trots att de är ganska stora.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Gjutlera är inget problem att tillverka från torra ingredienser. Mer krångligt och betydligt dyrare med 'färdig' lera, sånt man är van att dreja med.
Har testad att doppa papper, och det funkar bra, men ibland blir leran lite väl tunnt…
Mit första försök med papper blev inte så bra. Det krakelerade sönder när det torkade. Tror jag hade för starkt/hårt/kraftigt papper så porslinet inte fick chans att krympa lite. Nu ska jag testa tyg istället, tänker att det bättre "följer med".

Vad tror du om sk sugar paper? Det har en liten pälsig yta och är segt.

Jag prövade i skolan , både med tyg och virkade dukar, det funkade fint, men man får vara gööööör försiktigt innan skröjen det är lätt att det går sönder, hälst lägga det på ugnsplattor direkt