Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 3141 ggr
AnnieH
0

godsets torktid före skröj?

Jag undrar hur länge ett drejat föremål måste stå och torka i rumstemperatur innan man vågar skröja det?

Vet ju att fuktigt gods kan sprängas under skröjbränningen men hur länge räknas egentligen godset som fuktigt.

Tacksam för råd

[rolnor]
0

Ett par veckor brukar väl räcka, man kan se att godset inte är mörkare i bottnen längre och att det inte känns kallt när man känner med fingrarna på det. MEN allt beror på hur tjockt gods man har, tjockare skulpturer t.ex. måste torka avsevärt längre (har vi inte haft en sån här tråd för ett tag sedan förresten?).Glad

Doriz
0

Jag brukar lägga godset mot kinden, då skall det inte kyla eller ta lite vatten på fingret (läs spott) och sätta det på godset, det skall då sugas in och "försvinna" fort. Har för mig att jag läste att någon här använde sig av tidningspapper för att se om godset var torrt, kommer inte ihåg hur. Ibland drager vi ur fukten med hjälp av ugnen, i skolan använder jag torkskåpen för detta ändamål.

Vavrakeramik
0

Om jag är osäker eller har brådis kör jag upp ugnen till 80 grader ett par timmar och låter sedan godset svalna innan jag kör igång skröjbränningen.

AnnieH
0

Tack för era bra svar!