Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 7456 ggr
pluppan
0

lerkvarn- hur funkar den?

jag har keramik som hobby bara och har aldrig sett en lerkvarn "in action". hur funkar dessa egentligen? pruttar det ut "färdigknådad" lera i andra änden bara? måste man köra igenom massor av lera på en gång eller? hur gör man när man har olika leror? finns det mindre lerkvarnar? priser…..har bara sett tokdyra….

knådningen är inte direkt min favoritsysselsättning……så kanske nån gång……

LenaR
0

Jo, det blir färdigknådad lera, man måste köra ganska mycket (20-30 kg i vår tror jag), och vår använder vi bara till vita leror, vet inte hur andra gör.

Titta in på någon bra köp-sälj-sida, Lasse Östmans t.ex om den finns kvar än så länge? Fast det finns en superbra australiensisk (?) vakuumkvarn som inte ska vara så dyr och garanterat pålitlig. Någon som vet vilken jag menar?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

lotta2
0

Hmm. Lena är den australiensisk?Då kanske det är Talisman du menar? Enda australiensiska märket jag har sett som säljs här.

LenaR
0

Det måste vara den! Talisman låter bekant. Vågar inte lova, brukar inte du vara mer hemma på sånt här Lotta? Vad skulle du rekommendera för kvarn?

LarsT
1

Venco är också ett australiensiskt märke. Jag har själv en sådan och är absolut nöjd. Köpte den för 20 år sen för 35 000:- och den har bara gått och gått.

Gemensamt för lerkvarnar är att det är bäst att satsa på en med vakuum. Garanterat pålitlig ? Jag har aldrig hört talas om en lerkvarn som gått sönder då det är en ganska enkel, okomplicerad konstruktion. Venco, Talisman, Shimpo, Ratcliffe, det finns fler …

Om man har lite större produktion är en kvarn ett oumbärligt hjälpmedel, men på hobbynivå är det en tveksam investering. Jag vet många som köpt på sig en liten kvarn och sen har den bara blivit stående därför att de ofta kräver så mycket kraft för att mata in leran och inte blandar så bra som de större. De större modellerna tuggar i sig leran mer för egen maskin och man behöver inte anstränga sig så mycket. En liten måste man också låta leran gå igenom flera ggr än en stor för att det ska bli bra.

De flesta använder sin kran till "produktionsleran" då det är rätt jobbigt att byta lera för man måste då rensa ur den helt. Annars är det som du säger bara att mata in leran i ena änden och ta emot den i andra. Man kan köra in lera direkt från paketet, beskickningsspill blandat med geggan i botten av drejhinken, torrpulverlera, chamotte om det behövs o.s.v. Det är också enkelt att göra många klösar i samma vikt då det bara är att mäta ut på korven och skära av. Att väga upp 200 st á 250 gr kan ju få en att hålla sig för skratt….

Men även med en bra kvarn måste man lära sig rätt teknik. Olika kvarnar beter sig lite olika, blandar olika bra, rensar leran mer eller mindre bra o.s.v..Olika leror är också mer eller mindre "kvarnlämpliga".

Kvarnar kostar mellan ca 15-50 000 så det är mycket pengar. Skulle du ramla över en begagnad är det oftast inte mycket att tveka över. Som sagt, det är inte mycket som kan gå sönder mer än att lagren kan vara slitna och det är inga stora pengar att byta ändå.

pluppan
0

oj, tack för alla svar. jag hade en ide om att vi skulle kunna ha en gemensamt i våran föreninge. då kan man dela alla inköp på 10personer. vad menar du är en "större" lerkvarn? dvs hur stor bör man inhandla så att den får bra kraft?

pluppan
0

hittade denna annons på blocket, jag vet inte ens vad jag ska titta efter i en sån här annons……inte vacuum, längd vikt osv

men jag fattar iallafall att den är blå  Skrattande

annons: 

Pris: 3 500:-

Lerkvarn "Ratcliffe" Säljes på grund av platsbrist.

typ: ej vakum
munstycke: 750mm
längd: 1350cm
vikt: ca. 90kg
färg: blå

lotta2
0

Det var som sjutton, Venco trodde jag var amerikansk. Venco har ju gott rykte har jag hört. Jag själv har en Bluebird med vaccum som jag tycker är ok. Lite långsam i matningen om man är en jättestorproducerande keramiker, men jag jobbar ju inte på det sättet, så för mej är det inget problem. Kör också bara in stengodsleran i kranen eftersom det är jobbigt att rensa rent del för porslinet. Blir jag någon gång jätterik så skulle jag vilja ha en extra bara för porslinsleran, och en för lergodslera….dröm vidare…

Men jag tycker inte att det är onödigt att köpa en kvarn även om man är en hobbykeramiker. Jag fick kassa handleder med karpaltunnelsyndrom, och var tvungen att operera handleden med en flera år lång nedsättning av kraften i höger handen. En stor bidragande orsak var just knådningen av lera. Numera knådar jag nästan aldrig leran för hand. Kör snabbt igenom ett par paket även om jag bara ska skulptera. Så jag är en varm förespråkare för alla sätt att göra det enklare för sej i verkstaden så länge man har råd.

Och har man råd tycker jag absolut att man ska köpa en med vaccum om man har möjlighet. Det är super att kunna få i princip blåsfri lera och bara dreja på…

Keraleij
1

Jag har en lerkvarn utan vaccum, märke vet jag inte så noga, det är en gammal en. Jag tar leran direkt från kvarnen till drejskivan och har aldrig haft problem med luftblåsor. Brukar köra igenom en bit om det var ett par dagar sedan jag använde den senast bara.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

abbis
1

Jag fick min lerkran av länsarbetsnämnden…detta för att slippa skola om mig då jag knådat sönder mig*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Grodan77
0

Kan man använda schblon i lerkvarnen oxå…typ använda som hänkelpress???

Sagakeramik
0

japp

Grodan77
0

Tack!!! Låter kul…bara att börja spara då Glad

pyromanen
0

Akta fingrarna bara!  Är närmare 2 månader sedan jag nästan tryckta av yttersta centimetern på venster pekfinger med lerkranen. På akuten sa de att det var tillfälligt känselbortfall, men fortfarande har jag ingen känsel… högt pris känns det som, om det förblir såhär, kan inte ens peta näsan med det fingret.

LenaR
0

#14 Det låter läskigt pyro, men nerver kan växa tillbaka väldigt långsamt. Fick själv tillbaka känsel mer än ett halvår efter en operation. Krya på fingret!!

pyromanen
0

#14, tack! det var precis sånt jag ville höra!  jo, handkirurgen sa att känseln skulle komma tillbaka, men inget om hur lång tid det skulle ta, men nu får jag ju hoppet tillbaka! Glad

LenaR
0

Skrattande

Grodan77
0

ojoj, ja, hoppas du snart kan använda den igen.. lovar att akta fingrarna…måste ha kvar något att peta bort ler dammet ifrån näsanOskyldig….ska snart till handkirurgen jag med förresten, ska karpaltunnel operera vänsterhanden.. gjorde höger för ca 4 år sedan, nu är jag lite orolig hur det ska funka att dreja efteråt.

Bregotta
0

#17 - jag gjorde båda förra sommaren, den högra vid midsommar och den vänstra handen i september. det funkar att dreja bra nu men det tar ett tag innan men får tilbaka kraften och rörligheten. Har ff lite svårt att knåda lera men det funkar ju att slå den istället så det gör jag. (skulle gärna skaffa en lerkran om de inte var så jättedyra…) Händerna har blivit kanonbra och jag har inga problem med dem längre! Lycka till med operationen! Det kommer säkert att bli jättebra!

Grodan77
0

Tack!! Slår leran oftast jag med, men måste ju knåda då jag återanvänder lera….ska samla massa massa pengar o köpa lerkvarn..så småningom.. ;-) (bregotta föresten…har inte fått svar på mitt senaste ifokusmeddelande av dig, väntar med spänning…)

Godsagare
0

Jag är sugen på en "Peter Pugger", den lilla VPM-9. Men jag har ännu inte fått nåt vettigt pris från någon av de jag mailat till så jag avvaktar.

Är lite osäker på exakt hur den fungerar men den verkar bra och passar i storlek i min lilla verkstad. Pengar kostar den så klart…

Är fler sugna på en sån kanske man kan gå ihop m frakten eftersom den skickar upp priset rejält.

vulla
0

Å så fin den var, jag vill också ha en sån. Just nu har jag 150 kg lera liggandes i hinkar, för det är så himla jobbigt att knåda om dem. Finns det ingen generalagent här i sverige som importerar dem? De stora lerkvarnarna är ju så himla stora, jag har bara en liten verkstad, så hör ni något mer om det finns någon leverantör i sverige som tar hem dem, så hojta!!!

Godsagare
0

Det ska ha funnits nån i danmark men jag har inte hört att de fått tag på damen. Får pusha på igen och fråga.

BusBerta
1

Hej,

hur har det gått med en ev. gemensam beställning av den lilla VPM-9 från PeterPlugger…

är intresserad om det fortfarande är aktuellt!

Någon som vet hur Bluebird-kranarna är?

Vanja-K
0

#23  Det undrar jag också. Jag har haft kontakt med en lev. från Finland. (en finns i Dannmark också) som säljer detta märke.

Jag är fortfarande intresserad. Tyckte bara att det var för dyrt. Men kanske kan de ge någon rabatt vid fler beställningar. Jag kan maila igen och höra mig för, om det finns något intresse?

Ulle
0

#24 Kommer du ihåg vad de kostade från leverantören i Finland?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Vanja-K
0

Något mellan 20.000-25.000. Minns inte riktigt.  Kommer att vara utan dator ett par dagar, så därför kollar jag till helgen. Eller ringer kontakten på fredag.