Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 4355 ggr
Ulle
0

Har varit på workshop

Hejsan,

Jag har just kommit hem efter en veckas workshop på Guldagergaard i Danmark med Takeshi Yasuda. Det har varit en givande vecka med intressanta människor och diskussioner kring keramik. Men framför allt fick vi flera intressanta demonstrationer och tips av den store mästaren, Takeshi.

Jag håller på att redigera en liten film från en av hans demonstrationer. Kommer att lägga upp en länk här sen om ni vill se den. Jag har en massa bilder också men jag ska sortera och redigera lite först.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

LenaR
0

Nää, nu blev jag avundsjuk. Det är fan att man alltid ska vara så fattig. Gråter

Ser fram emot att få höra mer om Yasuda när bilder och film är färdiga. Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer filmklippet.

LenaR
0

Jag gillar klippet av så många anledningar så jag försöker inte ens lista dem.

Tack för att du delar med dig, Ulle!

Ulle
0

Klart man delar med sig! Skrattande

Ulle
0

Ulle
0

Här visar han ett bra sätt att knåda mycket lera. Detta är ungefär 20kg.

Ulle
0

Tyvärr kan jag bara visa ett klipp på första steget i hans donut-teknik för drejning av stora saker. Resten ville inte fastna på kameran. Men jag kan kanske lägga upp stillbilder på fortsättningen, hoppas jag.

LenaR
0

#7 Jag förstod inte riktigt vad som händer. Det ser ut som han börjar med att slå upp en kruka grovt för hand och sen drejar vidare?

Åh, vad jag hade velat vara med…

Ulla
0

Du vet hur man ska hålla intresset uppe.Skrattande Det är som att se en serie på TV. Jag vill veta vad som hände sedan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulle
1

He he, kul att hålla er på halster…

Jag ska försöka förklara gången:

1. Gör en donut, som på filmen, och dreja som på filmen upp en cylinder. Täck ungefär hälften av cylindern nedifrån med plast och låt torka till nästa dag.

2. Nästa dag: dreja en bottenplatta och tag din cylinder och vänd översta ändan (den del som inte har varit täckt över natten och därmed är torrast) nedåt och fäst mot bottenplattan.

3. Den del som har varit täckt över natten är fortfarande fuktig så nu kan man fortsätta dreja upp den. Nedre delen av cylindern är ju oftast tjockast men nu drejar du upp resterande lera och cylindern blir jämntjock och fin.

4. Låt torka.

5. Nu kan du bygga på med ytterligare en donut och dreja på och om du inte är nöjd kan du fortsätta att torka, dreja på och torka och dreja på. Allt beror på hur hög stege du har… och hur stor ugn - förstås.

Jag förstår att detta kanske låter konstigt men jag lägger upp lite bilder i mitt album som kanske klargör det hela lite bättre.

Ulla
0

Det var ett för mig nytt sätt att tänka, men visst förstår man att det fungerar. Det där måste jag testa.

_
_

Vanja-K
0

Tack Ulle för filmbiten!

Jag har sett en som drejar stort som filmen och din beskrivning visar. I Portugal.han gjorde krukor som var omkring 1m höga.

LenaR
0

#10 Hehe, testade inför publik idag, på min keramikcirkel. Det gick ganska bra för att vara första gången, helt klart en teknik som är väl värd att lära sig.

Hade Takeshi några särskilda knep för att fästa porslinsvägg och -botten utan att det spricker? Jag älskar porslin, men ibland blir jag vansinnig av alla sprickor…

Ulle
0

Filmen med donut-tekniken är stengods. Har för mig att han sa att det inte funkar med porslinet just p g a sprickbildning. Tyvärr…

LenaR
0

Asch! Men jag ska nog få det att fungera. =)

osterrike
0

Vet du vilken stengodslera som användes? Den ser helt underbar ut att jobba med.

Tack för filmerna och förklaringen - det ser jättespännande ut!

Ulle
0

Ceramas KM använde vi. Det var en ny bekantskap för mig. Det var en trevlig lera att dreja med.

rakuLotta
0

Åh, vad kul att se Ulle. Älskar att dreja på klös, så nu ska jag testa att göra små skålar på fötterSkrattande

Tack!

Vavrakeramik
0

intressanta klipp. tack tack

Vanja-K
0

Ulle

Hur fick du veta om den workshopen? Jag skulle också vilja gå på den om den återkommer.

Berätta mer; var sov du och hur var kursen upplagd?

Ulle
0

Jag har sett Guldagergaards hemsida när jag har surfat runt på nätet och tänkt att det låter som ett intressant ställe. Sedan såg jag ett inlägg om att Ulla här på iFokus hade varit där på en gipsgjutningskurs. Då gick jag in och hittade kursen med Takeshi och anmälde mig omedelbums.

Tyvärr får inte de som går på kortkurs bo på Guldagergaard så som de andra som jobbar där i längre perioder får. Jag bodde på ett lokalt hotell som heter Postgaarden. Ett helt ok medelklasshotell. Det finns även andra alternativ.

Informationen inför kursen var väldigt torftig. På hemsidan stod det att samma workshop hålls två gånger men när vi kom dit förstod vi att Takeshi hade tänkt sig vår workshop som en "beginners"-kurs och följande vecka som avancerad kurs. Men när han förstod att samtliga deltagare hade hållit på med keramik i minst 30 år  insåg han att det inte skulle gå. Vi fick gå något mellanting istället. Några var besvikna över detta men jag tycker att kursen gav mycket ändå.

Jag åker gärna dit igen nästa år. Får se vad som kommer på programmet.

Ulla
0

Jag hade precis samma erfarenhet som du, informationen innan var väldigt torftig. Det är något som de borde förbättra.

Min väninna och jag bodde också på Postgarden. Helt okej. Sista kvällen satt vi i TV-rummet och tog ett glas vin. Samtidigt hörde vi ett större sällskap som åt middag i matsalen intill. När de gått fanns det antagligen rätt mycket vin över, för värdinnan kom in och bjöd på vin för att "fira" vår sista kväll. Vi var ganska glada sedan när vi gick upp till våra rum.Tungan ute

Jag har faktiskt anmält mig till Paul Scotts kurs i oktober. Hoppas att den också blir bra.

_
_

Ulle
0

Åh, "Vitrified Print"? Den skulle jag också vilja gå. Men jag tyckte det blev lite tätt mellan kurserna om jag skulle ha anmält mig till båda två…

Värdinnan på Postgaarden var riktigt trevlig. Tyvärr blev vi inte bjudna på vin, dock… Rynkar på näsan

Vanja-K
0

Ule, tack för inf! Detta måste jg kolaupp. Låter onekligen intresant.

ha! ha! Du verkade också haft kul Ulla.

Ulla
0

Skrattande

Nu har jag varit en vecka i Danmark på Paul Scotts workshop. Kom hem sent i natt så jag är litet mör idag. Men vilken otroligt bra vecka! Ska bara kolla igenom mina bilder och se ifall jag har något som är värt att visa innan jag berättar mera.

_
_

Ulle
0

Ååå, det ser jag fram emot att få se bilder på!!

[rolnor]
0

Instämmer, Pictures Please!!Cool