Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1657 ggr
hansw
0

Skicka Keramik ?

Jag har ett paket på 6Kg med keramik som ska från Ljungsbro,Linköping till  Orust. Kostar skjortan på posten!

Hur gör man?

Hans Wagndal

abbis
0

bussgods…skaffa avtal om du inreggat företag då får du rabatt.Dom får visserligen hämta på närmaste bussgodsombud..men det kan de vara värt.Skickar du med post är det garanterat trasigt*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Alberta
0

Använd dig av bussgods. De hanterar varorna bättre. Yttermåtten på emballaget är generösare.

Det viktigaste av allt är att emballera rätt. Jag har erfarenhet av att skicka porslin på Tradera och använder mig alltid av "box in box".

Först har du själva godset som du emballerar med bubbelplast. Lägg denna i stabil kartong och förpacka stadigt med hopknycklade pappersbollar så att godset verkligen ligger stadigt.

Sen kommer ytterboxen som också ska vara stadig, typ rejäl wellpapp. Inuti lägger du den första lådan och förankrar den med packmaterial typ hopkramade bollar av tidningspapper.

I princip ska paketet tåla att sparka på ….

Lycka till! Alberta

Alfur
0

*nickar instämmande*
Bussgods är bäst och mycket bättre i pris än Posten!

Ett litet tips dock: Om jag skall skicka bara en liten sak typ en kopp, en vitlöksrivare, en kanna  el dyl, så brukar jag skicka det som 'skrymmande brev' med Posten. Det kostar bara ca 50 kr för max ett kilo. 'Brev' tror man ju bara får vara platta kuvert, men som 'skrymmande' får dom var ganska stora! (kommer ej ihåg maxmåtten nu, men kolla på postens hemsida) Jag brukar kapa till av gjutrör i papp (avsedda för gjutning av betongstolpar mm, och som köps på t ex Byggmax för några tjugor per löpmeter. Finns i olika diametrar.) Dessa papprör är otroligt hårda och starka, och bara man packar ordentligt inuti så att keramiken ligger helt still, så håller det utmärkt! Det kan kanske vara ett alternativ till Bussgods om man bara skall skicka en liten grej…

(Kom bara ihåg att få betalt i förskott om du skickar något som skrymmande brev!)