Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 856 ggr
Ulla
0

Fint, men inget för mig

Hur kommer det sig att varje gång jag ser en glasyr som jag blir riktigt förtjust i så är den bränd i reduktion? Det kan jag inte åstadkomma i min elektriska ugn Ledsen

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Staffan
0

Vad innebär det att den "är bränd i reduktion" ?

// Nyfiken

Ulla
0

Det är när man ser till att det blir för litet syre i bränningen. Det kan man göra i en gaseldad ugn eller i en som är eldad med ved. Många glasyrer blir mycket vackrare då.

Jag gick en rakukurs i Skåne i somras. Rakuugnarna där var gasoleldade och när vi skulle köra reducerad bränning så slängde vi in en massa träpinnar i ugnen och minskade på storleken på ugnsöppningarna, dvs skorstenen och hålet för gasollågan, för att minska på luftintaget.

_
_

annikat
0

hej !

Staffan
0

På vilket sätt blir glasyrerna vackrare? Du har inte två bilder så man kan få se skillnaden? Eller är den svår att fånga på bild?

// Frågvis

Ulla
0

Det där med tycke och smak. Jag tycker att de är vackrare. Ofta när jag fastnar för en glasyr och tänker att den där ska jag prova så upptäcker jag den är bränd i reduktion. Jag har inga bilder att visa.

_
_

Fredholm
0

Borra två hål och köp en gasbrännare. Jag skall lära dig hur på glasyrkursen i Lidköping.

mvh anders

Ulla
0

Det går att fixa själv utan att köpa en rekorddyr specialbyggd ugn??? Härligt! Då finns det ytterligare en orsak att längta till Lidköping.

_
_

Jessika
0

Hur går det Ulla?

Har du fått lära dig hur man bygger om sin elugn så att man kan bränna reducerande?

Ulla
0

Inte än, men det kommer. Här finns en sådan som man kan titta på.

_
_

zzaga
0

Staffan

Jag kan rekomendera boken "the potter's book of glaze recipes" av Emmanuel Cooper. Där hittar du: över 455 olika resept på glasyrer (inte inräknat de olika variationerna) och den (nya utgåvan) är full av foton på hur glasyrerna ser ut på olika leror och hur de ser ut i olika bränningar (reducerade och oxidations bränningar).

zzaga
0

Jag håller med dig Ulla… nästan alla glasyrer jag hittar verkar också brända i reduktion eller salt. Men å andra sidan verkar det jädrans mycket mer klurigare än vanlig oxidations bräning… men det är kanske bara som jag inbillar mig eftersom jag inte ens probat någon gång.