Hur fotar man keramik?
Nån som har tips, idéer, råd eller vet någon bra bok om sånt?
Att tänka på om bakgrunden?, blixt?, nur närà? hur få man rätt färg eller undvikar att det blanka bara reflekterar?
Bifogar några exempel på olika bakgrund fniss.
Jag är nybörjare och har inte ställd ut mina saker eller såld något än, men vill det. Har börjat fota för en hemsida jag håller på med och vill göra enliten mapp med bilder på mina alster att ha att visa vid framtida försök att få ställa ut t.ex.
Oj, bara ett foto kom med. kan man stoppa in fler på något sätt?
vacker bild. Fler bilder av samma kruka så att man får fram formen vore fint.
Jag min personliga uppfattning är att koncentrera sig på enbart föremålet. Visst finns det vackra miljöer osv, men det tar bort uppmärksamheten från föremålet:) Alltså, en neutral bakgrund som inte reflekterar ljuset, typ en grå kartong eller vit, svart eller likn. Som är böjd från ett bord upp mot en vägg. Det funkar tycker jag.
Pyromanen, du får bara med en bild per inlägg. Men du kan ju skicka flera bilder efter varandra. …

Jag föredrar oxå att ha en helt vit bakgrund när jag fotar mina grejer. Tycker att det blir lite rörigt annars, om det är kermikföremålen man vill fokusera på. Det är ju en jättevacker bild du tagit, men tio såna med olika bakgrunder så finns kanske risken att keramiken försvinner ? Om bilden skulle vara ensam på t.ex. en affisch så funkar den bättre, tror jag.

Ja, jag undrar detsamma.Relexer hela tiden eller så blir det för mörkt. Har väl inte direkt någon proffskamera heller men man borde kunna få lite bättre bilder. Ska prova xarfez tips näst gång! Kram Wiffslan

Näe, jag tycker inte bakgrunder behöiver vara .
Jag tycker tvärtom att "Pyromanen" är inne på helt rätt linie; en bakgrund skall ha en färg, som framhäver glasyr, eller dekoration. Denska vara överenstämmelse med den stämning, eller ide´man vill förmedla.