Hur fotar man keramik?
Nån som har tips, idéer, råd eller vet någon bra bok om sånt?
Att tänka på om bakgrunden?, blixt?, nur närà? hur få man rätt färg eller undvikar att det blanka bara reflekterar?
Bifogar några exempel på olika bakgrund fniss.
Jag är nybörjare och har inte ställd ut mina saker eller såld något än, men vill det. Har börjat fota för en hemsida jag håller på med och vill göra enliten mapp med bilder på mina alster att ha att visa vid framtida försök att få ställa ut t.ex.
Oj, bara ett foto kom med. kan man stoppa in fler på något sätt?
vacker bild. Fler bilder av samma kruka så att man får fram formen vore fint.
Jag min personliga uppfattning är att koncentrera sig på enbart föremålet. Visst finns det vackra miljöer osv, men det tar bort uppmärksamheten från föremålet:) Alltså, en neutral bakgrund som inte reflekterar ljuset, typ en grå kartong eller vit, svart eller likn. Som är böjd från ett bord upp mot en vägg. Det funkar tycker jag.
Pyromanen, du får bara med en bild per inlägg. Men du kan ju skicka flera bilder efter varandra. …

Jag föredrar oxå att ha en helt vit bakgrund när jag fotar mina grejer. Tycker att det blir lite rörigt annars, om det är kermikföremålen man vill fokusera på. Det är ju en jättevacker bild du tagit, men tio såna med olika bakgrunder så finns kanske risken att keramiken försvinner ? Om bilden skulle vara ensam på t.ex. en affisch så funkar den bättre, tror jag.

Ja, jag undrar detsamma.Relexer hela tiden eller så blir det för mörkt. Har väl inte direkt någon proffskamera heller men man borde kunna få lite bättre bilder. Ska prova xarfez tips näst gång! Kram Wiffslan

Näe, jag tycker inte bakgrunder behöiver vara .
Jag tycker tvärtom att "Pyromanen" är inne på helt rätt linie; en bakgrund skall ha en färg, som framhäver glasyr, eller dekoration. Denska vara överenstämmelse med den stämning, eller ide´man vill förmedla.
En Hi-tech-kruka placeras lämpligen på glas- eller metallbakgrund, medans saker i mer almogestil med fördel kan fotograferas, på träbord, eller mot ett plankverk, etc.
Jag tycker det finns många enkla, och fina bakgrunder i närmiljöerna, oavsett om man bor på landet eller i stan; asfalt, sand, grus, mossa, sågspån, stenhällar, och mycket annat lämpar sig utmärkt som bakgrunder, och kan ofta understryka alstrens (tänkta?) karaktär.
Man kan tänka på det som en skyltfönster-dekoration
Givetvis bör inte bakgrunden ta över bilden, eller bli störande.
Sådana problem kan motverkas genom förnuftig bildkomposition, och beskäring av bilden, genom färgval, och genom fototeknik.
Lite beroende på vilken slags kamera man har, och hur mycket arbete man vill lägga ner på det kan man använda olika metoder; Har man en systemkamera kan man exempelvis göra bakgrunden lagom suddig, genom att använda en stor bländare.
Man kan också arbeta med konstbelysning, så att man får starkare ljus på själva objektet, medans bakgrunden är sparsammare belyst. Man kan också skapa stämning, ljus, och balans mellan huvudmotiv, och bakgrund med hjälp av reflektorer, och blixtar, och filter, och gud vet allt, men det är nästan en hel vetenskap för sig; Det är fruktansvärt svårt att lära sig, och jag behärskar det inte själv !
Vill man ha bort reflexer från glasyren kan man använda et polarisasionsfilter. Dom finns i olika grader, och stjäl en del ljus från bilden, som måste kompenseras med längere slutartid, eller större bländare. Man kan också skärma av för störande ljus, genom at rigga upp lakan, kartongskivor, eller gardintyg mm. på pinnat, eller snören med klädnypor etc. beroende på hur man mycket eller lite ljus man önskar ska sila igenom. Olika tyger, pappskivor och större släta plast- eller metall- föremål mm. kan också användas som reflektorer ibland.
Ytterligare ett sätt att styra ljus, och reflexer, är att invänta rätt tidpunkt för fotograferandet. Det är ju olika ljus om morgonen, och kvällen exempelvis. Vissa foton gör sig bäst i (relativt )starkt soljus, men exempelvis porträtt är oftast bäst at ta vid lite gråmulet väder. Det är också värt att tänka på att en regnvåt klippa asfalt eller sand ger ett helt annat intryck än när det är torrt. Och regnar det inte kan man fuska, och vatna det lite. Vill man ha "dagg" kan man använda blomspruta. Men själva ljuset vid sol direkt efter regn, är också helt speciellt.
Har man råd (eller digitalkamera) kan man ju bara ta massor av bilder, och skriva upp hur man tagit dem, (ljusförhållanden, tidpunkt, väderlek bländare, tid, utrustning osv.)och sålla ut de bästa bilderna, tills man komer undefund med när, var, och hur bilderna blir bäst
Slutligen kan man ju bearbeta bilderna digitalt om man vill. på så sätt kan man också trolla bort en del oönskade reflexer, tona ner bakgrunden, och manipulera med färgerna på olika sätt..Man kan faktiskt trolla bort hela tändsticksaskar från träbord, om man skulle ha klantat sig riktigt tom. !
Jag tycker fö. inte att miljön, behöver inskränka sig till att vara bakgrund. Jag tycker mycket väl att man kan placera en klase vinbär i en skål, eller brevid, förse en talrik med bestick, och "fin" bodsduk, och stearinljus, eller lägga ett par matpinnar lite skevt över sushi-fatets kanter..Ett par smultron som först har fått en dusch av blomsprutan kan ge "sommarfatet" eller talriken ett fint lyft - helt legitimt enligt min mening. Och så blir det ju roligare att fotografera på det sättet !
Kul! att man kan få så mycket bra tips och synpunkter! Tack!….
Mina första kort tog jag på en stenmur 2 meter från mit ugnshus - helt enkelt det närmaste stället som fanns att ställe grejerna i dagsljus (bilden i inläget ovan t.ex.) sen fick jag för mig att bakgrunden skulle vara mer neutral/ vit och kom in i badrummet (dock inte helt ner i badkaret) det var de 2 bilder som jag inte lyckades lägga i inlägget. ska försöka anlägga et fotoalbum på min sida…
ps. Märkte att du Dolomit60 skrev pyromanen i "-tecken. Hoppas inte jag skrämmer någon med mit alias. Är besatt av att elda i keramikugnar men lovar att jag aldrig haft lust att sätta eld på något annat.
Vi har alldeles nyss fått en ny sajt på iFokus som heter Bildredigering iFokus. Kanske något för den som i efterhand vill fixa till sina bilder så att de blir bra?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Nja, näe… jag TÄNKTE nästan att nicket hade med bränningar att göra.
Citationstecknen har mest att göra med at det är ett nick. Om jag UTESLÖT, citationstecknen riskerar man ju lätt att bli upfattad, som om "pyromanen" var ett uttryck som bygde på föreställningen att vi rent faktiskt HADE med en livs levande pyroman att göra. Citattecknen därimot låter antyda att jag utgår från att det är något som du KALLAR DIG, (och möjligen inte menar i bokstavligaste betydelse.
Kollade dina bilder föresten - rätt häftig keramik enligt min mening ! Jag gillar det här här röd-gul-brun-vita färgspelet !
Och så den lilla gråa kannan (med lite grönt i) också ! Hart själv varit med vid EN bränning i (en stor) vedeldad ugn här nere- det var fantastiskt ! I sommar blir det mer vedeldning, fast i Sverige ! (ungsbyggar kursen som har utanonserats här på forumet)
Tack till Dolomit60 för at du skriver att mina saker är häftiga. Jag suger åt mig som en svamp av berömmet och blir jätteglad. Har inte tidigare visad mina saker för andra än familien och de närmaste lerkompisarna, därför lite blyg. Skönt med "i focus" för det känns som att man kan vara med på alla nivåer, måste inte vara proffs. - Sen om kritik positiv eller negativ ska vara värdefull så måste man kunna lita på att folk är ärliga också… kanske skulle påbörja ett separat emne på detta tema. Kontruktiv kritik.. Om den inte är så bra t.ex. en tekanna, så är det ju jätte värdefullt att veta varför, "jag tycker den är för tung i botten" eller "färgen är för giftig för mig" eller vad det nu är - om man då vill kan man kanske bli bättre.. (sen finns ju olika smak också)
Har nu (efter jag fattat hur man kommer till de andras fotoalbum..) varit inne på en del och kollat och kan konstatera att en del dock är PROFFS. Så mycket fint! Och så olika!
Gillar dina saker ochskå Dolomit60. Tror också ha idntifierad en gemensam nämnare i vad du hhv jag tycker är fint.. när det händer saker - är liv i ytorna kanske. Det röd-gul-brun-vita kommer i saltugnen när sakerna står tätt (mina gröttallrikar har varit staplade i varandra) så att saltet bara kommer åt lite gran och olika mycket (plus lite järn i leran).
Kursen i Skåne ser rolig ut, framförallt att träffa andra lergalningar. Men eftersom jag (tyvärr) jobbar har jag begränsad med semester och dertill 3 barn och en del fönster som ska renoveras och har byggd mig en ugn nyligen… så är den inte aktuell för mig.
Jobbar man har man inte tid Jobbar man inte har man inte råd.
På Foto.ifokus finns flera tips om hur man med enkla medel bygger en diffusionsbox med en plastdunk och en enkel strålkastare avsedd för bygge. Jag provar att infoga
http://foto.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=e60da506-0806-4f31-b380-467692be21c9
Denna lilla studio är också användbar. Så märkvärdiga kameror behöver man inte, det är själva idén jag menar.

Smart!!
Ska ut och leta plastdunk mm. Kram/ wiffslan
Vad finurligt.
Jag har en skrivare med flatbäddsskanner heter det visst.
Om man lyfter på locket o lägger dit ett glasyrprov t.ex så blir det en bild. Alla mina bilder har jag gjort med min lexmark x75 skrivare/skanner.
Fattigmanskamera!
Hans Wagndal
Tack xarfez! Nu är badkaret nyskurat och keramikfigurer har burits omkring och fotats. Det blev riktigt bra! Lite svårt bara att få någon bra vinkel men jag får väl krypa ner nästa gång! Kram/ Wiffslan