Inspiration - Naturen som formgivare.
Det finns en gammal bok som heter Naturen som formgivare och är skriven av Bertel Bager. Boken innehåller många vackra svartvita bilder på sköna former som man hittar i naturen.
Doktor Bager har år efter år gått på upptäcktsfärd i naturen. Varje gång har han hittat något värt att ta med sig hem för att undersöka ytterligare. På grund av hans intresse för keramik var det från början mest torra frukter och fröhus som han samlade på, men senare också andra detaljer i växtriket som t ex knoppar och blad, mossor och lavar.
Alla sina fynd har han sedan ordnat i montrar. Det är dessa fynd från naturen som sedan fotograferats och som fyller boken som bäst kan beskrivas som en bilderbok.
Bilderna i boken är svartvita och många av dem skulle lika gärna kunna vara fotograferad keramik. Det kanske inte är konstigt att vi är så många som hittar vår inspiration i naturen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det här är en lågsaltbränd burk med lock som direkt inspirerats av en frukt i boken. Det var inte meningen att den skulle bli så svart men ibland blir det inte som man planerat.
Tyvärr har jag inga fotografier på riktiga äkta naturfynd, men jag vet att det finns många här som är fotointresserade. Ni kanske har något att visa för oss andra?
_
_
LeWE, du är också inspirerad av naturen, det visar bl a ditt svartbrända äpple.
_
_

Precis vad jag menar. Själv har jag inte några såna bilder att visa, tyvärr.
_
_

Vilken rolig form. Håller den på att vissna?
_
_

Ja. Blomman hadde precis ramlat av och jag skulle slänga den men så tyckte jag formen var härlig, fick då ett infall att ta kort på den.:) Tycker förövrigt att det är svårt att komma på något i naturen som skulle kunna insperera för keramiktillverkning men jag vet att det finns massor ute i naturen, det gäller bara att hitta det!
Finns det någon här som gjort blommor i keramik? Tänker på att jag i bland sett folk som lägger en blomma vid spegeln eller liknande, Skulle man inte kunna ha en sådan i keramik och samtidigt ha den som en dubbelfunktion som tex att man gör ett litet hål någonstans för att sätta fast en rökelse. eller göra ett spår på baksidan för att lägga tex julkort? Har någon här tillverkat något annat som har flera funktioner?

Naturen påverkar oss nog hela tiden. Omedvetet tror jag vi tar till oss färg och form från naturen, det är ju inte så konstigt, vi lever ju i den mer eller mindre. Jag får mycket av min inspiration från naturen.

För ca ett år sen var jag och några av mina keramikvänner på en keramikutslällning i Bergianska, Anderssons växthus. Där fanns keramikskulpturer inspirerade av naturen. Fossiler, snäckor märkliga växter.
Underbart !

När jag gick på keramiklinjen på Grebbestad Folkhögskola så jobbade vi mycket med just naturen som formgivare,det var väldigt intressant & spännande.Våran lärare keramikern Johan Ström jobbade med olika skalbaggar som nån slags förebild (han hade en samling med många olika torkade sådana) sen vedbrännde han i en anagamaugn.Det blev väldigt häftigt. Jag själv använde olika snäckor & stenar,även om man inte använder formen som sådan kan man ju tex. lägga två el. flera snäckor brevid varandra & få fram häftiga mellanrums former.

Om det är den boken jag tänker på ( tryckt av Rotogravyr i mitten av femtiotalet) så skulle jag gärna köpa ett ex. Var har du fått tag på ditt Ulla?
Det är nog den boken. Jag sökte på internet och hittade ett antikvariat som hade den. Kommer inte ihåg namnet på antikvariatet.
_
_
Puttar upp tipset om den här trevliga boken. Det skulle också vara kul att få se litet bilder.
Om det inte regnar i morgon så ska jag själv ta en tur med kameran och se om jag kan hitta något.
_
_
Det var en riktigt fin burk.
Monica
Tack! Men - fin och fin. Jag fascinerades av att frukten var så förskräckligt ful. Det finns en till som är ännu läbbigare som jag inte har vågat mig på ännu.
_
_
Gillade också frukten, vacker, kenske ful men vacker!
Kom att tänka på en verklig mästare inom området;
Hans Hedberg, har en jättefin bok om hans verk, många färgbilder, en länk med bilder;

Den lettiske skulptören Märis Grosbahs jobbade med potatisar i olika former och storlekar på sommarens skulptursymposium i Kohila på ett mycket uttrycksfullt och inspirerande sätt. Potatisar har finnits som en del av mitt liv utan att jag egentligen sett dem förrän han satte fokus på dem. Potatisar är ju vackra, de har en inneboende skönhet och en possitiv utstrålning. Märis jämförde potatisen med en invandrad främling som blivit omåttligt populär. Så populär skulle även han vilja vara därför försåg han sina potatisar med mönster som han hämtade från förstoringar av rynkorna i sitt eget ansikte. På vår utomhusutställning fick han med hjälp av trådar en grupp potatisar att sväva mellan träden i parken med ån i bakgrunden. Helt otroligt läckert. Jag lyckades byta till mig en liten potatis som nu innehar hedersplatsen i mitt hem.
#18 du råkar inte ha nåt foto?

wow! Lite E.T. över den potatisen :-)
Vill inte verka "snobbig" men från min första hobbykurs har jag inspirerats av naturen. Fiskar fåglar kryp fröhus. Hur kan man hålla på med keramik utan att inspireras av naturen

#21 Här kommer Märis potatisinstallation som visades i Kohila. Den visades senare även på vår utställning på Estonia Art Academy i Tallin.
Det var många andra skulptörer som vore värda att visas. Tånker i första hand på ryskan Nadiya Miniakhmetovas poetiska stolar men det får bli under en annan rubrik.
Härlig idé! Jag skulle aldrig ha kommit på tanken ens att använda potatisar som inspirationskälla. Men det fungerar ju.
_
_
Lekfullt och inspirerande!
Har nyss tagit upp årets potatis och förstår absolut att man kan inspireras av dom.

#24 Märis hade läst en filosofisk berättelse om en främling som kom till en liten by. Normalt brukade främlingar frysas ut och issoleras med denna främling blev omåttligt populär och kallades för potatisen. Märis var mycket stolt över att vara från Lettland. Men han kunde inte riktigt förstå varför. Under en längre USA-vistelse plågade ovissheten honom starkare än tidigare men en dag när han såg sig själv i spegeln stod det klart för honnom; DET ÄR JU JAG ! Sedan förstorade han upp sin ansiktsbild och använde delar av det i olika konstprojekt. Och nu även på potatisarna. Efter att lärt känna Maris som en mycket sympatisk, underfundig och humoristisk person gillar jag hans arbeten ännu mer. Han har nu planer på att göra ett symposium i Riga nästa sommar och har inviterat mig. Hoppas att planerna blir verklighet.
#28 Det ser ut som porslin! Jag trodde först när jag såg bilden att det var keramik.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag tycker de ser ut som små heliga snidade figurer från förr. någon slags fruktbarhetssymboler.
_
_
De ser ut som om de är gjorda i porslin i verkligheten också.
_
_

Va kul att ni talar om er inspiration av grov bark. Har faktiskt gjort ett fat av mycket grov bark. Tyvär kan jag ej visa bild. Fatet och sjuttiosex andra bitar är kvar i Skåne (på Borregården).I vår hämtar jag hem allt. Jag bankade fast en ordentlig klös på en stam. den satt där i 2,3 ,4 dar o jag fick loss den nästan oskadd. Tycker den är fin.
Din bild Ulla är helt fantastisk tycker jag. (Det var ju jag som undrade hur man kan hålla på med keramik o inte inspireras av naturen).

Javisst är naturen inspiration. Jag samlar bilder på skalbaggar som jag tänker använda… inte döda och uppnålade men man kan fotografera levande.
Ulla din korall är härlig. Även formerna hos havslevande djur på koraller är fantastiska.
Apropos Roger#3 bild på istappen, så har vi här i Uppsala i vårt nya Resecentrum Några skulpturer som påminner mycket om denna istapp. Minns ej skulptörens namn, men det klingar engelskt. ( Är inte förtjust i någon av dom)
Min gissning på grisens vikt får bli 1543 gram.
GOD JUL!
(Inlägget hamnade fel, men fick vara med i jultävlingen ändå.
/Ulla)
Så fina bilder ni visar, en fröjd för ögat o inspirationen. Själv har jag ock fröjdats åt att dyka i havet eller mer modest gå o skvalpa i grundare vatten och i kelpen. Ojoj , inspiration för en livstid!