Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 4430 ggr
annakarta
0

Drejningskrämpor

Fick häromdan, efter att jag knappt kunde springa p g a ilningar genom hela vänster ben, en tankeställare om min hållning vid drejskivan.

F o m nu tänker jag på att sitta rakt och titta i spegeln framför mig och inte på höger sida. Jag tänker också på att sänka axlarna när jag "drar upp" kanten och formar.

Jag vrider ur svampen med vänster hand, jag är högerhänt. Hade nämligen så himla ont i fingrarna i höger hand före jul då jag drejade mycket.

Vad har ni andra för tips för ett hållbart liv vid drejskivan?

agraff
0

Känner igen det där med ilningar och domningar i vänster ben….och skinkan!

Man sitter ju egentligen i helt omöjliga ställningar när man drejar. Skulle vara intressant att höra hur rutinerade drejare känner sig efter kanske ett halvt liv bakom drejskivan!

bosse-cebex-gbg
0

Efter ganska många års drejande, fick jag lära mig något nytt, när jag kom i kontakt med skånska drejare av "den gamla stammen"….de tyckte att jag var urbota dum som envisades med att trampa med höger fot på pedalen, när jag samtidigt lutade kroppen åt höger (vanlig högerhänt drejning med motsols rotation).  Ingen kan väl må bra av att vika ihop kroppen på det där sättet, tyckte de…..med pedalen på vänster sida, klämmer man inte alls ihop sig på samma sätt.

Och det stämde…när man väl vant sig att reglera hastigheten med vänsterfoten, blev sittställningen inte alls lika belastande som tidigare… 

På den tiden fanns Höganäs Keramiks urgamla eldrivna drejskivor kvar på fabriken….samtliga hade fotreglaget på vänster sida….

Jag ägde en gång en gammal industridrejskiva av dansk konstruktion, och även här satt reglaget fastmonterat på vänster sida…

De flesta moderna elskivor har ju flyttbar pedal, så varför inte prova…?

Glad

liswis
0

Efter höftledsoperation och dessutom senare också diskbråcksoperation drejar jag STÅENDE. Har helt enkelt satt upp min drejskiva på en bänk och sköter hastigheten med högerhanden och "spaken" som sitter ihop med pedalen. Min drejskiva har några år på nacken o jag gillar den men om jag skaffar en ny blir det en med förhöjningsben. Med lös pedal skulle det bli lättare och kanske lite fler möjligheter att variera hastigheten.

stefanandersson
0

Liswis: Precis så gör jag med. Fördelarna är många men det är så lätt att ta ett steg tillbaka och se vad det är man gör :)

Vavrakeramik
0

Har efter lång tids snålhet skaffat mig en bra stol istället för en pall med kildyna som jag använt tidigare. Ryggen mår mkt bättre. Lutad sits och höj o sänkbar. SKa nu testa med pedalen på vänstersida. Tack för tipset Bosse.

annakarta
0

Tack för tipsen!

Har också tänkt att det borde vara bättre att ha pedalen på vänster sida, tyvärr har jag en "hård" kabel till pedalen och det går inte att vänsterställa den, men det kanske går att bygga om. Det låter som det kan vara värt ett försök.

pyromanen
0

Nu är jag ju ingen produktionsdrejare, men jag har låtit bli göra det bekvämt åt mig… så dels använder jag sparkskiva (motion för benet), dels reser jag mig mellan varje pryl för att ställa ifrån mig prylen några meter bort og ta en ny platta… och gå tillbaka o sätta mig.  Upplever att det är bättre för mig att röra sig lite mellan varje pryl även om det bara är 2-3 meters promenad.

Vanja-K
0

Bra tips med pedalen. Det ska jag testa.

#5 vad har du köpt för stol?  Tror på detta med lutat sits. Har sett en hos en ryggspec.

Hur gör ni som drejar med höjden på stolen i förhållande till drejtallriken? Finns det egentligen några riktlinjer.

#7 Sparkskiva är nog bra. .Glad Har testat. men då slutade jag sparka eller slutdade dreja. Då blir det ju ingentnig. Antar att det är en vanesak.

Vavrakeramik
0

Jag har köpt av Ojega - men den finns inte i deras katalog utan du får fråga vad Vävra keramik beställde 2 st av senast - den har inget artikelnummer. Kostade 16-1700 plus moms om jag minns rätt.

mara
0

Jag har alltid foten på en tegelsten på vänster sida, då är fötterna i jämnhöjd och jag blir inte sned. Även om jag ibland lutar mig ner på höger sida, känns inget "aj" i ryggen. Mina drejskivor är inte höjda, jag sitter på en vanlig pall, 4 - 5 dar i veckan- 6-7 timmar i stöten.  Naturligtvis reser jag mig när jag byter dässkivor och även för fikadags, men prova att ha fötterna i samma höjd är mitt tips. Det är nog viktigt att inte vara spänd i axlar och nacke och tänk också på att slappna av i haka och mun. Av elever har jag fått reda på att många  spänner tungan mot tänderna, så hårt att dom får huvudvärk. Alltså- slappna av i alla andra muskler än de i armarna och händerna. Spegel är ett måste - iallafall för mig