Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2732 ggr
ijonsson
0

Hjälp! Vad hände?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej alla duktiga kollegor! Har ni någon aning om vad som kan ha hänt med mina "stång-krukor"? Har gjort dem i många år, alltid med WM2505 och samma vita tenn-glasyr. Så plötsligt händer detta: alla dessa krukor spricker i botten och ALL glasyr på utsidan fullständigt halkar av! Har aldrig hänt förut.

Enda skillnaden är att leran från Cebex bytt beteckning från WM2505 till CS950 men enl dem är det exakt samma lera.

Innuti ser krukan ut som den ska men utsidan helt ren från glasyr…

ijonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Krukan till vänster är från en annan bränning och såledels frisk. Krukan till höger mår inte bra…

abbis
0

Hade det fenomenet tidigare.Höjde skröjen 50 grader och har då helt blivit av med problemet !

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

bosse-cebex-gbg
0

Hallå där..Glad

Vem som än har informerat dig om att W2505 är CS950, så är det fel….CS950 är samma lera som Dunits 'WM' och ingenting annat.

W2505, WM2502 m.fl. finns fortfarande, så det måste ha blivit ett missförstånd i något led…

Det är inte så konstigt att CS950 (dvs 'WM') spricker lättare än W2505, eftersom W2505 innehåller 25% 0-0,5 mm chamotte)

Glad

Jessika
0

Hej!

vet inte med glasyren men när det kommer till sprickorna så ser det ut som mina drejade föremål gjorde när jag hade fått hem lera som fryst…. Just botten blir ju inte lika bearbetad som resten av krukan så där sprack leran. Fenomenet försvann om jag knådade leran noga.

Det ser ju märligt ut att det är så stora ytor som glasyren saknas på!? har den ramlat av och ligger på plattorna?

ijonsson
0

Abbis - hoppas du har rätt…höjde dagens skröj så vi får väl se…

Jessika - ja, glasysen ligger i stenhårda pölar på plattorna. Sprickorna hänger ihop med att glasyren trillar av för aldrig annars spricker denna lera för mej. Leran har inte fryst.

lotta2
0

Oj om du ändå som Bosse säger har fått fel lera så borde du väl ändå känt att det saknades chamotte i den? ^^ Eller kändes den lika ändå? Tur iaf att din lera inte utgått utan finns kvar. Hoppas du inte köpt på dej för mycket av den nya bara…

ijonsson
0

SkämsHe he…nä, vad det gäller leran har jag skrivit fel här…Vit WM hette den så klart innan. Nu SC950. Problemet kvarstår dock. Varför blev det såhär? Leran är ju alltså samma. Jag har inte ny sorts lera - bara ny beteckning. Fortsätter felsökningen…

pyromanen
0

Har ingen aning, men vill gärna komma med glada tillrop: Söta krukor!

lotta2
0

Hmm, om du använder samma glasyrblandning och lera som du använt innan ihop utan problem är det ju i alla fall inget fel på glasyren och leran. Alltid något, annars är det ju oftast att glasyr och lera krymper olika som gör sådana glasyrfel, men det kan vi ju stryka nu då :)

Jag har råkat ut för att glasyren släppt från kruka innan på samma sätt men då hade jag lite för bråttom, glaserat och in i ugnen på lite för snabb kurva upp utan torkning men då var det ganska tjockt glaserat och då såg det ut ungeför som din kruka gjorde.

Annars brukar det ju vara damm eller fett på krukorna som lätt gör att det släpper glasyr, om krukorna är avtorkade med en smutsig svamp eller stått på en lite dammig hylla eller om du använt handkräm eller annat fett på händerna som sen gjort att glasyren inte riktigt fäst på krukan. Det har jag också testat Skrikandes

(just min tennglasyr är superkänslig för båda varianterna lustigt nog)

stefanandersson
0

Konstigt. Sprickan i botten ser för mig ut som vattensjuk lera och det skulle kunna förklara krypningen oxå då att tvätta fram chamotten stimulerar krypning i tjockare fet glasyr (läs hög ytspänning i smältan). Men om så är fallet borde du drejat annorlunda vilket du enligt egen utsago inte har gjort.

Nä, min gissning är att du glaserat lite tjockare än vanligt samt möjligen brännt dom lite för tidigt. En tjock glasyr kan skapa en spänning i tunna bottnar som resulterar i den typen sprickbildning du har. Om så är fallet bör sprickans kanter vara vassa. Är dom det?

ramjambam
0

Väldigt dammiga krukor kan orsaka att glasyren drar ihop sig som i bilden. Har aldrig sett sprickor orsakade av att glasyren 'kryper'. Jag tror att leran är väldigt annorlunda, och det har orsakad båda felen.

bosse-cebex-gbg
0

Även skröjade saker som fått stå länge i närheten av ugnen, kan så småningom få en osynlig beläggning av ångorna från bränningarna. Symptomen blir ungefär desamma som av damm m.m, dvs krypningar osv…   

Glad

stefanandersson
0

@rambamjam: förklaringen till den sprickbildningen är i sådant fall att en tunn botten blir stark flussad av glasyren. Inte som jag kanske påstod att den kryper.

ijonsson
0

#10 Bottnen är mediumtjock. Ingen chamott.Kanten på sprickorna är inte vass. Godset har stått ett dygn mellan glasering o bränning.

#11 Vadå leran är väldigt annorlunda?

#12 Där kan du vara något på spåret…Obestämd

abbis
0

#12 Ska den exponering inte vara väldig länge i så fall?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

bosse-cebex-gbg
0

#15  Jo, oftast ganska länge, men HUR länge bestäms i hög grad av om rummet är bra/dåligt ventilerat…och dessutom av VAD som bränns… Det är m.a.o. inte lätt att ange några "vetenskapliga" data på det här fenomenet.  Det dyker upp ibland, dock inte särskilt ofta.

Glad