Raku med hästhår
Hej !
Jag skulle gärna ta emot tips på hur man gör för att få den fina effekten som jag sett på föremål här som är rakubrända och har nönster av hästhår. VAd skall man behandla skärven med och hur ?
Tacksam för svar 
Kicki
Det är väldigt skoj och spännande med hästhårsraku.
Om du vill kan du glätta ytan.
Sen tror jag på att ha många likadana övningsobjekt när du testar första gången så att du kan öva dig fram till en bra teknik.
Lycka till!
Hej o tack för ditt svar !
Det var just din vackra urna jag tittade på, men vad är första steget efter skröjen ?
Lägge rman på något på skärven innan man bränner för hästhåret lägger man väl på när man tar ut den ?
Att det blir så blankt beror det bara på att krukan är glättad ?
Har tittat lite på you tube och såg att dom hällde järnklorid på och packade in i folie sedan sprayade dom den brända ytan med något som jag inte förstod vad det var….
Kicki
Har fått lära mig att godset ska svalna lite innan man anlägger håren mot godset eftersom det annars inte blir lika snygga effekter.Och det blir snyggast på ett väl glättat föremål.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ok vi pratade lite om det idag och kom fram till att det nog är glättat gods annara hade det ju inte varit så blankt, men som sagt man får nog jobba på det ett tag.
Tack för ditt svar ! 
Tack vad glad jag blir!
Jo, det är järnklorid på mina urnor. Men var försiktig! Folie och järnklorid skapar gaser som är otroligt giftiga att inandas. Man ska undvika få järklorid på metall. Det oxiderar och bildar gaser som inte är nyttiga.
Sen är inte järnklorid nyttigt för miljön.
Så stor försiktighet och varsamhet både mot hälsan och miljön.
Lycka till och visa gärna resultatet efter att du provat.
Jo, godset måste nå en viss temperatur och det är lite därför jag köpte mig en IR-termometer här i Kina. Då kan jag hålla koll på exakt vilken temperatur som ytan måste ha för att hästhåret ska bli som vackrast. Är det för hett bränns det bort och är det för svalt så blir det inga märken.
Därför tipset om likadana alster när man testar då olika tjocka alster svalnar olika snabbt.
Tips….glätta med Terra sigillata.
Tredim