Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1812 ggr
snabelka
0

Peel off teknik

Hej i det härliga raku-vädret…

Varit ute och bränt hela helgen. Skulle avrunda med att testa peel-off för första gången men vet inte om jag gjort något galet för peel-off skiktet fastnade i glasyren under och går inte att få bort… (endast fläckvis). Tips, någon?

MVH

Karin

Ulla
0

Nu skriver du nog fel? Du menar väl att glasyren som ska skalas av fastnar i peel-off skiktet under glasyren? Då kan det skiktet ha varit alltför tunt pålagt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

snabelka
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har troligtvis gjort fel… på hinken med peel-off glasyr (som jag ärvt för att testa) står det att man skulle glasera först och sedan doppa i peel-off.

Skrattande

Ulla
0

Det du kallar peel-off skiktet - är det en glasyr? Det verkar konstigt. Jag brukar blanda tex 1 del aluminiumoxid och i del kaolin i den resist som jag målar under glasyren. Då fäster inte glasyren på godset utan kan lätt skalas av.

_
_

snabelka
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en hink med vit rakuglasyr och en annan hink med "peel-off". Denna peel-off liknar glasyr i konsistensen men känns torrare. Det jag gjorde var att doppa i min vita rakuglasyr först, torka några minuter och sedan doppa i "peel-off". I fortsättningen skall jag alltså doppa i "peel-off" först och sedan i vit rakuglasyr? Då kommer jag alltså att skala av den vita rakuglasyren och själva mönstret hamnar i "peel-off"-skiktet som ju då är närmast godset… Den som skänkte "peel-off" hinken tänkte nog att det yttersta skiktet var det som skulle skalas av och därför blev det bakvänt.

Ulla
0

Ja, det stämmer. "peel-off"-skiktet sitter inte så hårt utan det kan du tvätta bort. Då får du fram godset som fått sitt mönster genom glasyrens krackeleringar. Skiktet är bara där för att glasyren inte ska fästa.

_
_