Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3786 ggr
flugufrelsarinn
0

första glaseringen...

Jag har vispat ihop mina första glasyrprover idag och doppat lite lagom hafsigt och ovant Skrattande

Nu ska jag bränna och läser i min keramikbok om glasyrbränning, det står att man ska bränna långsamt upp till 600. Men jag undrar, hur långsamt är långsamt? När man skröjer skulle det ju vara 100 per timma men är det lika viktigt under glasyrbränning? Kan det gå lite fortare?

Jessika
0

Hej!

min ugn är programmerad på 180 grader i timmen i början, sen full fart upp.

LenaR
0

Vårt standarprogram är 100gr/timmen upp till 350 grader, och sen full fart. Det kan tydligen variera!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Jag kör 200grader i timmen upp till 650 sen fullt ös.Glad

flugufrelsarinn
0

Haha, min ugn är typ gammal och sur. Den kom inte ens upp i 200/h på fullt ös….Tungan ute

[perlennart]
0

Jag har fullt ös från början med mina små prov som jag håller på med och det betyder att jag kan nå 1290 grader på lite över en timma och 1050 grader på lite under en timma. när jag skall testa nya grundglasyrer så brukar jag följa segerkäglan sista 100 eller 200 graderna så jag är säker på hur den smälter ut där den skall användas senare.

Per

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så du har en liten provugn eller?Glad

[perlennart]
0

Ja jag har 3 olika labbugnar en på 8 liter 2100W en på 4 liter 1350W som jag byggt själv och så en mycket liten en på 900W. Alla kan jag stoppa i ett vanligt 230 volts uttag. Så kostnaderna för el är ganska små. Den som jag byggt har elementen upphängda på aluminiumoxidrör så där får jag en väldigt bra utstrålning av värmen.

Per

[rolnor]
0

Tycker du att proverna du bränner i dina småugnar blir likadana när du går över på större gods i din stora ugn?Glad

[perlennart]
0

Jag har ingen stor ugn, alla mina glasyrer hamnar hos industri kunder, och jag har inte upplevt att det blivit något fel någon gång. Funkar dom i mina små ugnar så kan det bara bli bättre hos mina kunder som bränner betydligt långsammare.

Per

[rolnor]
0

Aha, vem är du egentligen, jag tror att jag inte har sett din signatur tidigare?Glad

[perlennart]
0

Nej jag är ny här på den här fokus sidan. Jag arbetar med mitt eget firma som sälger och utvecklar saker till keramik och glasindustri, det är mycket tegelbruk och sådant jag håller på med.

Per

[rolnor]
0

Välkommen! Du verkar ha mycket av kunskap att dela med dej.

Glad

[perlennart]
0

Ja det är ju kul med keramiken.