Glasyr på sättplattorna...
… har jag lyckats få. Hm, det där med råglasering, den fina påskvasen sprängdes i ugnen och jag fick rätt mycket splitter på sätt- plattorna,
ugnen klarade sig som tur var! Hm - fort och fel! Ja, ja man lär sig! Hur gör ni för att få bort glasyren från plattorna. Jag har prövat med stämjärn och hammare men det blir fördjupningar, kan man kanske slipa bort det? Måste alla småstänk bort?
Elektrisk slipmaskin med en ordentligt hård yta så får du bort det. Tråkigt göra men effektivt! En gammal yxa med rakslipad kant till allt smått för det är lite stuns och tygd i yxbladet och håll då direkt i bladet./Louise

Tack Louise! Jag skider till verket! GLAD PÅSK!
Lars, jag tror att du kanske föreställde dig då lite väl stora rörelser med yxan! Jag bara drar eggen över plattan och det lossar fortare än en att använda slipen på alla utan slipmaskin brukar bara behövas till få som blir kvar. Man ska inte hugga utan dra snett ifrån sidan precis som om man skulle använda en rakblad mot ett fönster för att ta bort något som sitter hårt fast. /Louise

Tack både Lars och Louise för användbara råd!

Bregotta:
Hur körde du ugnen när du försökte råglasera? Jag körde som en skröj först o sen upp till topptemp o det gick bra med några tester i alla fall

# Jo, jag körde också som skröj och sen upp till glasyr. Några saker gick bra men jag hade varit lite vågad och glaserat inne och utanpå vasen som var ganska stor. Troligtvis stängdes ev kvarvarande fukt in och gjorde att den sprängdes. Det andra som klarade sig hade torkat ordentligt. Vasen körde jag först tork på i matugnen. Man kan säga att jag chansade lite för friskt! Ja, ja man har sig själv att skylla …
Och att man förhoppningsvis lär sig något på det!
Ta fram slipmaskinen om du har nån!
Ett annat råd är ju att måla plattorna med plattengobe. Men det vet du nog redan. Jag har själv förstört alla mina plattor med glasyr-rinningar. Tråkigt!!

/Ingela
—-
Spana in: Keramiklerklutt på Instagram
hej
jag slippar mina sättplattor med en vinkelslip .det funkar relativt bra. i bland kan det bli fördjupningar som du sa men för det mesta o.k. gör ett försök
toromagi

En liten kommentar: Använd skyddsglasögon när ni hackar eller slipar bort glasyrstänk! Det är sylvassa små glasbitar som far omkring, och som kan fördärva ögonen om man har otur! Vi lever ofta nog farligt ändå i våra verkstäder, med glasyrdamm och kemikalier… Alltså, skyddsglasögon på! 
Även andningsskydd för det ryker som sjutton. Håll till utomhus o lägg plattorna på en gammal filt på något platt föremål i trädgården o se till att vinden blåser från dig! Lerdamm o glasyrdamm ger dej svårt att andas om du inte ser upp med detta vid unga år.
Hans Wagndal

Tack alla! Jag slipar på utomhus med andningsskydd och skyddsglasögon, - jag lovar!