Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 5551 ggr
Arbez
0

Koboltoxid eller koboltkarbonat?

Hej! Jag brukar använda koboltoxid som jag färgar in stengodsleran med. (-för att få blått, förstås). Kom på att koboltkarbonat ligger hemma i skåpet, har bara använt det  när jag bränner i oljefat.

Vet någon om den karbonaten infärgad i stengodslera ger blå färg även i elugn? Det är ju betydligt billigare också..!

Arbez

stefanandersson
0

Den ger också blå färg. behövs mer för att ge lika blått dock (kanske det dubbla? Obestämd).

[perlennart]1
1

Naturligtvis så behöver man mer karbonat än oxid om man endast ser till det faktum att koldioxiden försvinner under bränningen. Men man skall också tänka på att det inte blir upplöst som i en glasyr, och då kan fördelen vara att karbonatet oftast är betydligt mera finkornigt och ger en bättre färgfördelning. Därmed är det inte säkert att du behöver mera karbonat än oxid, men du får prova dig fram. Man kan ju också använda koboltsilikat som är ännu bättre än dom andra.

Arbez
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ok!  Tack för era tips, då är det bara att köra i gång!!

Wabisabi
0

#2 Jag har försökt få tag på koboltsilikat rätt länge men inte lyckats. Känner du till någon som säljer det?

[rolnor]
1

Vill man göra lite kemi så kan man lösa upp koboltklorid t.ex. och blanda med vattenglas, då borde det falla ut koboltsilikat som man kan fånga upp i ett melittafilter, MEN, det är nog billigare att köpa, MEN inte lika kul. Vattenglas består at natriumsilikat så det som händer är att kobolt binder sej till silikatdelen medans natriumet dras till kloriddelen.

Det blir alltså natriumklorid kvar i vattnet, vanligt salt.

stefanandersson
0

@rolnor: sådant roar mig grymt mycket nu men inte alls medan jag gick på gymnasiet. Kan du fler krångliga och dyra sätt att göra råvaror?

pyromanen
1

#5 Kemi var mit värsta ämne på Lantbruksuniversitetet. Var tvungen att läsa 25 poäng kemi och tänkte bara att detta kommer jag ALLDRIG få nån användning för.  Läskigt kokande fenol och illaluktande giftga klorgaser och glas som gick sönder fyhh!

Numera ligger jag o läser kemiböcker på kvällerna rätt vad det är enbart för nöjes skull.  Tungan ute

Har 10 kilo natriumsilikat, har du nåt förslag till nåt annat jag kan göra med det?

Rozzy
0

Så nyfiken jag blir på ditt arbete med infärgat i blått har du någonstans man kan kika på detta?

[rolnor]
0

Ja, det går kanske att göra kopparsilikat på motsvarande sätt, eller mangan.. MEN, jag förstår inte riktigt varför inte dom vanliga oxiderna eller karbonaterna duger???!Glad

[perlennart]1
0

Klart det duger med oxid eller karbonat, allt beror ju bara på vad man önskar av ett råmaterial. Silikatet är stabilt och oftast en mera ekonomisk variant. Sättet att tillverka silikat via en utfällning är rolig men den har nackdelen att den förmodligen inte är säker eftersom det kan finnas natrium kvar i utfällningen och det är ju precis det man önskar att undvika med ett silikat.

[perlennart]1
0

natriumsilikat kan man ju använda till många saker, en liten sak är t.ex. att komma lite i en dekorfärg som kan vara köpt eller man kan göra den själv av färgkropp, glasyrlera eller bentonit, lite glasyr eller en fritta och så kan man tillsätta om man önskar fältspat och dyligt. När man sedan dekorerar så är sträcket- målningen stabiliserad när den torkat, så är det lättare att glasera. Kom ihåg att det man blandat inte får torka då kan man inte använda det igen, det som blir kvar altså.

ramjambam
0

Natriumsilikat är väl detsamma somvattenglas. Eller?

[perlennart]1
0

jo

LenaR
1

#12 Måste bara säga, vilken rolig Avatar du har! Käglan krumbuktar sig som en kelen hund ju!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

ramjambam
0

#14 Glad