1-fas ugn sökes
Jag skall smyga igång min verksamhet efter ett år uppehåll sedan min utbildning på Capellagården. Tyvärr kan jag inte koppla in trefas i mitt hus och därför söker jag nu en enfas ugn.
Jag finns i Värnamo, men skall även upp till Dalarna om någon vecka och kan då ta det på vägen om det skulle vara så.
Hoppas så mycket att någon kan hjälpa mig med detta, eller om någon möjligen har koll på vart man kan hyra in sig i en verkstad i krokarna runt värnamo för att bränna sina saker.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1-fas-ström enligt svensk standard är sällan säkrad högre än 10 Ampere….man kan dock 'på nåder' få gå upp till 13 Ampere på samma kablage. Det betyder att ugnen inte får ha högre effekt än 2,2-2,3 KW. Sådana ugnar finns, men de är små, och man får som regel begränsa sig till lergodsbränningar (realistiskt).
MEN: Beroende på huvudsäkring, och i vilket skick elen för övrigt är i huset, KAN man dock få gå upp till högre amperetal på en 1-fasanslutning, förutsatt att den aktuella matarkabeln byts till en kraftigare dimension. Detta måste förstås bedömas och utföras av en auktoriserad elektriker om brandförsäkringen skall fortsätta gälla.

Ja det är inte lätt med 1 fas, mina laboratorie ugnar klarar sig fint på 1 fas men då är den största av dom 3 som jag har 8 liter och det kanske blir lite trist med en sådan volym. Dom kan ju som Bosse skriver bli större men har du inte tänkt på en gasugn? så är du ju inte beroende av elnätet. Alla kan kanske inte ha det, men har man uteplats nog så är det ett alternativ.
tack för era synpunkter, egentligen visste jag nog redan att det var så det låg till. jag får nog helt enkelt bara leta reda på en lokal som tål trefas. känns som en bättre idé.
hmm, så trist att inte ha någonstans att börja, har vart på gång så länge nu.
vet någon vad den ungefärliga kostnaden för att dra in trefas ligger på???
?
Jag har elugnen som är en-fas, 60l, max 1280c. Elektronike fixade lite, det kostar 1500kr. Det är inte svart.
#4: nu har det gått ett par år! Hur fungerar din 60L ugn på enfas?
Vad kör du för märke? Jag funderar nämligen på en sådan.