En automatik - två ugnar?
Jag vet flera som använder sig av samma automatik till fler ugnar, dock en parallellt.
Jag har en hyfsat bra digital automatik till min stora ugn samt en enklare automatik till min lilla ugn.
Om jag nu vill använda den bättre automatiken till båda ugnarna, hur gör jag då?
Den lilla ugnen genomgår just nu en liten renovering, dels byte av ett element, byte av tempgivare samt ska handsken på för 3-fas.
Kanske lika bra att fixa med automatiken när jag ändå är igång…
Tips nån?
Tja, det beror ju på vad du har för befintlig automatik i den lilla ugnen redan, är det en variant med en sorts multistick kontakt på redan så behöver du bara koppla in den nyare automatiken på den befintliga kontakten. Eller eventuellt byta ut multistick kontaktens handske mot en annan, det finns iaf två olika varianter… Jag bytte en gång från en uråldrig automatik till en nyare och fick byta kontaktorlåda också, vilket kostade en slant det med. Jag kör också samma automatik på flera ugnar.
En automatik styr en kontaktor som i regel sitter någonstans på ugnen. En kontaktor är en som en strömbrytare, men som drivs av ström från din automatik. De flesta automatiker styr kontakton med 230 V. Men det finns undantag på exempelvis engelska ugnar där drivspänningen från automatiken är 24 V. Det betyder att kontakton i dessa ungnar drivs på 24 V. Därför är det viktigt att kontrollera dessa faktorer. Det går utmärkt att byta kontaktor om det inte skulle stämma och sedan konvertera ugnarna mot varann, dvs. byta kontakt så att automatiken passar till båda. Det finns att köpa sådana "konverteringspaket" till vissa automatiker hos Keramokexperterna. Vill man köpa "lösa" komponenter och kontaktdelar, finns det mesta hos ett företag som heter ELFA. mvh. Ingvar
Tackar för bra svar. Jag ska kika på kontakterna samt hur mycket kontaktdonet drivs med.
Om jag inte får klarhet själv får jag väl ta bilder och lägga ut här?
Berättar hur det gick när allt är klart.