Hålen på sidan av ugnen...
Hejsan!
Jag har nu kommit lite längre med uppbyggnaden av min lilla "garage-verkstad". Har äntligen fått tag i en begagnad eldrejskiva!!!
På ugnen jag köpte finns ju två hål på sidan och ett på toppen, (jag har som sagt aldrig brännt själv förut - det känns lite som när man tog körkort, man tror aldrig att man skall klara av det, men det finns ju andra som klarat det så …) Nåväl till topphålet finns en "plugg" men det följde inte med några till de två andra, vilket jag misstänker att det borde. Försökte få tag i säljaren men han har flyttat utomlands
! Ringde till Cerama, de hade inte sådana men fick tipset att karva till pluggar av eldfast material som hon skulle skicka. Vad tror ni???
Jag måste samtidigt passa på att tacka alla för en ruskigt, ruskigt bra och lärorikt hemsida! Ni är så kunniga och hyggliga med att dela med er av er kunskap allihop! Ett stort plus är att det känns Ok att ställa "dumma" frågor (som denna t ex)!Detta är min favorit nätsida sen jag gick med som medlem! Tack!
Jag har också karvat till pluggar i eldfast tegel. De är mycket bättre än dom pluggar som hörde till ugnen, eftersom dom blev brännheta. Lika varma blir aldrig teglet. Det är enkelt att jobba i teglet också. Gör en plugg som en lite tjockare korv i ena änden, där lämnar du en större bit tegel kvar så har du en lite tjockare bit att hålla i när du sätter in pluggarna.Du kan anända en såg om du ska ta bort stora bitar och en liten kniv funkar bra för finjusteringen.

Hur är det egentligen, ska man ha något öppen när man bränner? min ugn har ett litet hål högt upp på sidan. Ska man plugga igen det någon gång eller ska det alltid vara öppet? Jag fick inte med någon plugg eller instruktion om att man ska plugga igen hålet.

Jag har också hål i sidorna på min ugn men de är helt förmurade och behöver väl inte pluggas igen då??? På topphålet går det bra att ha en hel sten den behöver inte vara tillskuren som en plugg.

Tack lotta2, då känns det lite lugnare när det gäller det i alla fall. Har inte fått stenen än men skall "hugga in" på den så fort den kommer.
Och så undrar jag också som Jessika, hur gör ni med hålen vid bränning?
Jag pluggar igen mina ugnar efter ca 300 grader. Jag låter dom vara pluggade tills ca 200 grader på vägen ner.
Jag gör ungefär likadant. Har dem öppna i början så att restfukt vädras ut och sedan öppnar jag dem igen mot slutet (ännu litet tidigare) för att kylningen ska gå snabbare.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Tack! Jag tester, men det är kvar att fixa med innan …

Uterm har en ugn med hål högst upp och de har ingen plugg - utan en plåtskiva på utsidan. Hur funkar detta?

karoline! Här är den!

Tack så mycket!
Hm då kan man kanske inte använda lera då?

Nja, det borde väl funka men då skulle jag nog använda skröjad i så fall. Det blir ju varmt på insidan ugnen så om den är obränd och det minsta fuktig kan den ju sprängas där, kanske och det är ju inte så käckt. Sen blir de kanske rätt varma… 

Det har du ju rätt i : )
Får försöka ordna såna där "proppar".

Du kan säkert göra propparna av lera och skröja och sedan använda dom. Stengodslera då givetvis.