Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5044 ggr
Ulla
0

Blysäker glasyr?

Jag satt just och tittade bland gamla inlägg i arkivet och fick då upp en fråga som gällde en "blysäker" glasyr. Men vad betyder det egentligen? Kan en glasyr verkligen vara blysäker om den innehåller bly?

Själv arbetar jag mest med stengods och de glasyrerna innehåller ju inget bly, men det vore ändå bra att veta. Man vill ju inte tillverka något som kan vara farligt att använda.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[perlennart]1
0

jo en blyglasyr kan vara blysäker. och en stengodsglasyr kan innehålla bly, det finns många sådana. om man inte helt har styr på kemin så skulle jag rekommendera att låta blyet vara till dekorativa saker och jag har själv principet att det som skall vara till livsmedel där skrotar jag bly och dom flesta färgande oxider. Jag tycker att en transparent glasyr på porslin är eller kan vara vackert och man är säker på att det är ofarligt om det kommer från någon känd fabrik.När man köper keramik så vet man ju inte hur mycket dom som tillverkat sakerna vet om kemin.

Ulla
0

Tack för svar! Det var intressant. Jag hade hört någonstans att man inte har bly i stengodsglasyrer för att det förångas? och vet alltför litet om kemi för att ifrågasätta det.

_
_

Ulla
0

En fråga till - är det mängden bly som gör en glasyr blysäker eller är det i vilken form blyet ingår eller vilka de andra ingredienserna i glasyren är?

(Det var visst tre frågor i en. Glad)

_
_

[perlennart]1
0

Först det där med bly i en stengodsglasyr, det behövs inte ifrågasättas för det är ett faktum. om en blyglasyr är blysäker beror mest på vilka andra ämnen som ingår, men det är klart att om mängden minskas så är det lättare att få in andra ämnen som ökar säkerheten så som krita. En blyfri glasyr som samtidigt skall vara utan krackeleringar kan man först få vid kägla SK 03a och en glasyr som är tillräckligt hård för bruksgods vig kägla SK 2a. Detta ämne om glasyr är mycket stort så det skulle behövas en hel bok för att beskriva det någorlunda. Men man kan ju också bara säga att är det bruksgods som man vill ha så använd en transparent stengods/porslinsglasyr utan bly i och använd stengods eller porslin så skulle det vara O.K. och så kan man ju se på vad denna glasyr innehåller förstås men det finns många enkla bra glasyrer med frittor eller ganska vanliga fältspatsglasyrer som endast behöver lite krita och sådant som är ofarligt i glasyren. En liten parantes är att man kan använda vismutoxid i stället för bly i en glasyr och slippa för giftigheten men priset sätter stopp för detta då vismut är allt för dyrt, ca 20 gånger priset på bly (detta var för 5 år sedan så priset kan vara ännu högre idag) vismut används till smältfärger till porslin t.ex

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det alltså en myt att bly förångas i stengodstemp?

Glad

[perlennart]1
0

Nej det är det inte men allt förångas ju inte, även vid låga temperaturer förångas det. Hur mycket som förångas beror på flera faktorer men en av dom viktigaste är hastigheten av temperaturökningen så när man bränner Blyglasyrer är det förnuftigt att inte braka på för voldsamt utan bränna långsamt så molekylerna hinner att hitta sin plats i glasyren. Det samma gäller alkaliska glasyrer och andra ämnen förångas också som bekant, krom, koppar bara för att ta ett par exempel.

Ulla
0

Ja, det har du rätt i. Ibland syns det ju tydligt att saker som står nära varandra påverkas av grannens glasyr.

Gäller det också för de andra ämnena att hastigheten av temperaturökningen ökar förångningen?

_
_

[perlennart]1
0

ja det gäller alla ämnen. Värme ger ju ökad rörelse i atomerna-molekylerna och så om det går riktigt fort så hinner inte lika många kopplingar mellan ämnena äga rum som det skulle vara fallet vid en långsammare bränning. I enstaka fall kan fel på en glasyr vara orsakad av för stor förångning. Då oftast alkalier.

Ulla
0

Tack för dina svar! Det känns som något man kan ha nytta av att veta.

_
_

[rolnor]
0

Ett problem som jag har är oxblodsglasyrer som innehåller kalciumborat, dom brukar flagna av under bränning och det mesta hamnar på sättplattorna, inte bra. Kan det vara idé att kalcinera glasyren eller kalciumboratet först? Själva glasyrerna bli ganska snygga annars…

Glad

[perlennart]1
0

vad typ kaiciumborat är det frågan om? och nej du skall inte kalcinera först, det är bättre att byta ut bor källan eller justera om möjligt. Beskriv lite närmare vad du stoppar i glasyren och vid vilken temp. du bränner. En sak som jag kan säga så här på rak arm är att om man använder sig av stora mängder colemanit så kan man få problemet du beskriver när kristallvattnet avgår. men som sagt jag ser på det om du önskar lämna ut recept.

[rolnor]
0

Minns inte receptet, men det var skapligt med kalciumborat, jag tror det är det du säger, kristallvatten som avgår, som sagt synd, för det blev en trevlig oxblod. Det var det problemet jag tänkte att jag skulle slippa om jag värmde upp (kalcinerde) colemaniten först. Har jobbat med annat recept som innehöll en borfritta som funkade bra. Den frittan fanns inte att köpa så jag gjorde den själv, blandade ingredienser och smälte dom i en stor degel med en plugg av eldfast fiber i botten, när smältan blev klar så petade jag bort pluggen, lät alltsammans åka ned i en hink med vatten, sen krossade jag dom större bittarna och körde över natten i en kulkvarn, blev bra.

Glad

[perlennart]1
0

jag måste säga att jag är imponerad av ditt sätt att arbeta på, så skall det vara, har man inte något man behöver så ordnar man det själv. men frittor finns hur mycket som helst att få, problemet är bara att man måste ta 50 kg och så kommer frakten till, kanske för mycket för dom flesta. Har du en analys av den fritta som du inte kunde få mera?

[rolnor]
0

Tackar!

Nej det var nog tjuge år sen jag gjorde den där frittan…

Glad

bosse-cebex-gbg
0

Citat från Ulla:   >> En fråga till - är det mängden bly som gör en glasyr blysäker eller är det i vilken form blyet ingår eller vilka de andra ingredienserna i glasyren är? >>

------------------------------------------------

Ordet "blysäker" är ett lömskt uttryck, som inte är gångbart i t.ex. en rättssal…det myntades troligen av någon optimistisk handlare någon gång för länge sedan, och har sedan genom tid och önsketänkande upphöjts till "sanning"….

Olika blybaserade glasyrer löser ut bly i varierande grad….somliga är "bättre" eller "sämre" i det avseendet, men INGEN kan kallas "blysäker". Ett otrevligt uttryck som inger falsk säkerhet, både hälsomässigt och juridiskt…

Dessutom: Även en s.k. "bra" blyglasyr innehåller ganska stora mängder bly, och den som arbetar med materialet kan bli ganska kraftigt exponerad…I SYNNERHET om man går i tron att materialet är mindre farligt, och därmed sänker försiktighetsgraden….

Glad

[rolnor]
0

Finns det inte nån slags test om en glasyr kan räknas som "säker"?

Man tar ett föremål och häller i ättiksyra och sen mäter man efter en tid hur hög halt bly som finns i syran? Samma sak med Barium om jag minns rätt?

Minns att diskussionen varit uppe tidigare här.Glad

[perlennart]1
0

Naturligtvis så finns det parametrar för blysäkerhet, man kan ju få vilken glasyr som helst upplöst om man vill det. men nu är det ju inte det det handlar om utan ett gränsvärde under bestämda förhållanden. Sådana test finns för alla tänkbara ämnen i glasyrer, problemet kan vara att dessa test är dyra att genomföra. Jag fick testat en massa glasyrer när jag bodde i Berlin och det var dyrt men också bra att kunna visa upp en certificering på det man sälger. Dessa test var på som rolnor säger Barium men även andra så som färgande metaller m.m.