Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 885 ggr
Ulla
0

Glömde bort lerkvarnen...

Vi har en lerkvarn i verkstan som står full med torkad lera som glömts kvar vid något tillfälle. Det är ingen av oss som gett sig på att få igång den igen - vi knådar hellre leran för hand.

Vad skulle ni göra? Man kan väl knappast bara starta lerkvarnen och se vad som händer? Är rädd att det skulle sluta med katastrof.Skrikandes

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Bara hårt jobb som gäller. Ta loss den och gör rent i den. Inget är som flera timmar karvande och pillande ;D Å andra sidan kanske det inte är fullständigt stenhårt? ISf går det ju bra att fylla på en del vatten i matarhålet och hjag brukar borra små hål med en äpplekärnare (!) och hålla vatten i dom så det gottar till sej i flera timmar. Och när leran känns mjuk igen kan man köra på. Men det gäller bara om det är torrt i själva matarhålet, är alltihopa stentorrt hade jag skruvat isär hela kvarnen. Påfrestningen kan nog få kvarnen att må dåligt. Dessutom klart att ni ska använda kvarnen? Inte kan jag förstå hur ni hellre knådar leran om ni gör mer än enstaka grejer….Den sparar ju både händer och axlar.

Ulla
0

Jag misstänkte att det var så Ledsen

Det kanske är lika bra att ge sig på den direkt. Då kan det ju finnas en chans att den är mjuk inuti fortfarande. Några hål och litet vatten till att börja med, och sedan får man hålla tummarna att det fungerar.

Problemet är att vi är flera i verkstaden som arbetar med olika leror. Men det går säkert att lösa om man tänker igenom hur man vill använda den. Alla kör ju t ex med vit lera. Visst känns det när man jobbar med leran, framför allt i händerna tycker jag.

_
_

Vavrakeramik
0

Lerkvarn e superbra, ni kommer dubbla produktionen när ni använder den! Fast rengöringen e sur… Man får se till att hålla den fuktig m blöta svampar, trasor o plast!

Ulla
0

Vi hade lagt över ordentligt med plast (inga blöta svampar - tack för tipset), men på något sätt hade plasten blivit bortriven utan att någon märkte det så jag vet inte hur länge den var utan. Leran känns avskräckande hård i alla fall.

_
_

Alfur
0

Jag kör min lerkvarn hela tiden! Handlederna skulle inte palla att knåda för hand år efter år efter år…  Dock ser jag till att aldrig kvarna mer lera än vad som går åt på en vecka eller så, och då hinner leran i kvarnen aldrig torka, och jag (som är vad som felaktigt kallas 'lat') slipper ta isär den och göra ren mellan varven! (Jag brukar stoppa ner en stor fuktig svamp i matarhålet, där det annars torkar först)

OM leran verkligen är stenhård i kvarnen, måste du nog plocka isär den och hacka/peta/spola tyvärr. (Pröva först att starta den och se om du kan "tjata" ut leran (om den bara är 'läderhård'), kvarnen drivs säkerligen (?) via kilrem, så det enda som bör hända är att remmarna slirar.)

Ulla
0

Okej, då kanske jag törs göra ett kort försök att starta den innan jag börjar karva. Tack för hjälpen, alla.

_
_