Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2183 ggr
LilyRosebutiken
0

gjutlera och form

hej! Jag undrar hur länge ni brukar låta gjutleran ligga i formen innan ni häller ut den, jag hittade inga svar så jag provade själv.. hm.. blev väldigt tjocka grejer.

sen till min andra fråga eftersom mina grejer blev misslyckade då vill jag ju naturligtvis andvända leran igen kan jag bara lägga den i blöt och rör ut i vatten till bra konsistens, eller måste jag tillsätta nå annat än vatten?

tacksam för svar!

[perlennart]1
0

Du kan lösa upp dom i vatten efter att det torkat och så kan du blanda det med annan gjutlera. man kan inte säga generell tid för gjutning, det är beroende på formen, litervikten på gjutmassan, och vilket flytmedel du använder. men prova nästa gång all se på kanten av ingjutningskanalen hur tjockt det gjuter.

LilyRosebutiken
0

tack för ditt svar ! jo jag ser att det är olika beroende på hur stor grej man gjuter.

jag kom på en fråga till .  hur länge ska man vänta på att gjuta igen i gjutformen.  dom känns fuktiga ska dom vara helt torra..

[perlennart]1
0

behöver inte vara helt torra, men får naturligtvis heller inte vara helt våta.

bosse-cebex-gbg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En "tumregel" för återanvändning av gjutlera är att man brukar riskfritt kunna "smyga ner" upp till ca 10% spill i den nya gjutleran, utan att ställa till något….ingen exakt vetenskap, men fungerar oftast..