Måla motiv på stengods?
Vilken typ av "färger" är smidigast att måla motiv med på stengods. Gärna tips både på skröjat och läderhårt obränt. Har hört att man kan bränna 3-4 ggr med olika färger varje gång. Kan man använda samma temperatur varje gång (om det stämmer med färgen) eller suger inte stengodset färg efter t.ex. 2 gångers bränning? Är det bättre kanske att satsa på lergodslera , där finns kanske mer färger att välja på?
lergods har flera färger att välja på men allt det du frågar om beror på vad du vill åstadkomma. en vanlig engobe kan vara väldigt trevlig att arbeta med om man önskar lite grövre uttryck, det tillåter en att vara snabb i målandet och så kan man ju alltid skrapa skära i engoben efteråt och inte minst så kan man ju arbeta vidare med färgade transparenta glasyrer eller en ofärgad glasyr och även med andra dekorationsfärger efter första bränningen. men önskar du lite finare arbeten så är underglasyrfärger mycket bra på en slät skärv och så ligger dessa färger skyddade under det transparenta glasyren och det är tekniskt en bra sak om man vill använda godset. och så är det påglasyrfärger och porslinsfärger och och och, börja med en sak och så kommer det nog naturligt en utveckling av ditt arbete. lycka till
Tack för ett utförligt svar på min fråga! Jag är inte helt nybörjare men inte långt ifrån. Jag är intresserad av att måla motiv (har målat tavlor i många år) som har en del detaljer. Det är det som jag har problem med. När jag målar med påglasyrfärger så ska det ju vara så tjockt, det ska ju målas flera gånger. Porslinsfärger ska väl brännas i högre temperaturer eller? Jag brukar bränna runt 1250 grader. Min elugn tillåter max 1300 grader. Underglasyrer - vilka menar du då? Min önskan är att kunna måla motiv med tunn pensel. Ex en fjäril.
Underglasyrfärger finns i många fabrikat och kvaliteter, dom finaste mals i en stiftkvarn så att partickelstorleken blir mycket liten och det blir lätt att måla smått, dessa färger finns till olika temperaturer. Porslinsfärger bränner man vid en tredje bränning, målas på den färdigbrända glasyren och dom bränns vid låg temperatur. Din ugn är helt O.K. när det gäller temperaturen högre temp har du nog inte behov av.
Det här med porslingsfärger är helt nytt för mig. Menar du att jag kan måla ovanpå glaserat gods? Fastnar färger där?
Ska kolla underglasyrfärger på Cebex. Finns det fler ställen man kan köpa just de färgerna?
Ja gå på nätet och kolla dom väger så lite att portot är försumbart och så är dom mycket billigare i Tyskland, Italien och Spanien t.ex. Men även i Sverige så kunde jag föreställa mig att Lars Tärn kunde ha sådant och även Seemann i Stockholm
Har precis varit inne på Tärns sida och upptäcker att det är ju inte långt ifrån där jag bor. Får ta mig dit och kolla in sortimentet. Det var bra tips!