Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1636 ggr
Ulla
0

Spegel, spegel...

Tänk att det tog mig nästan 30 år att upptäcka hur bra det är att använda en spegel när man drejar! Det förbättrar arbetsställningen ganska mycket.

En liten undersökning så här i all enkelhet - Har du en spegel bakom din drejskiva?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

amandas-keramik
0

jag använder spegel,men i bland är den så nersölad,att jag ändå böjer mig ner:)

ingvar
0

Nej Ulla. Har provat, men sitter här likt f-bannat och kröker rygg.

LenaR
0

Är helt handikappad utan spegel. Ibland när jag visar drejtekniker för mina elever kan jag inte ha en, och då gör jag så fula saker…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Första gången jag såg någon använda spegel var faktiskt så sent som förra sommaren då jag var på keramiksemester på Bornholm.

_
_

zzaga
0

Jag har hört att man inte ska anväda spegel… man tittar mer än "känner" :D

LenaR
0

#5 Det kan nog stämma, känseln är det viktigaste när man drejar. Men erkänn att det är jobbigt att sitta och luta sig för att kolla formen!

Jag hade en kompis som sökte jobb som assistent till en blind keramiker. Hon fick inte jobbet, men jag blev helt fascinerad över att man faktsiskt kan dreja (jo!) fast man inte ser. Så jag och min kompis testade att dreja blindbock, och det gick hur smidigt som helst.

Nästa gång ska jag testa att dreja med fötterna, det ska inte vara omöjligt det heller!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Då får man väl mjuka, fina fötter utan hårda valkar på köpet, och slipper besväret att fila.

_
_

zzaga
0

Ha:) mjuka och fina fötter… jag får ta o prova det nästa gång:D

Jessika
0

Tack vare dig Ulla och ditt inlägg här tar det inte 30 år innan jag börjar använda spegel!!! det var ett jättesmart tips, jag har redan ställt en spegel brevid drejskivan. TACK!!!

#5 jag tror inte det hämmar "känslan" man tittar ju inte i spegeln hela tiden utan använder bara den för att kolla av resultatet.

veka
0

Ulla…jag har använt spegel i trettio år och det skulle kännas konstigt att vara utan. En av de första sakerna jag gör innan jag börjar att dreja är att göra rent spegeln. Jag blir tokig annars. Jag vill ha rent o fint omkring mig innan jag "slafsar" ner allt igen.