Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2361 ggr
LenaR
1

Snöflingekrackeleringar

Jag har inte hört talas om snöflingekrackeleringar förut, men eftersom is och snö är det vackraste jag vet föll jag - först för namnet, sen för glasyren.

Vet inte ni heller vad snöflingekrack är för något så titta in på ceramicartsdaily. Där finns förklaring till fenomenet och recept. Här ska testas!!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

rakuLotta
0

Ser jättefint ut. Skulle vilja se den Irl, svårt att se ordentligt på bilder tycker jag. Ser lite ut som kristaller? Har du sett det "på riktigt"?

Ser fram emot dina tester( om du vill dela med dig) Jag hinner tyvärr inte keramika lika mycket som jag skulle vilja, så sånt här skoj fårv väntaRynkar på näsan)

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Snygga saker, en viktig del verkar vara att glasyren ska läggas väldigt tjock?

Flera av recepten innehåller rätt mycket magnesium (talk) och/eller nefelinsyenit, lite ovanliga,, intressant.

Glad

LenaR
0

Jag delar med mig när jag testat, det lovar jag. Jag har sett det på riktigt, men för länge sen, och då hade jag inte en tanke på att man kunde ta fram en sån glasyr själv. Det såg för komplicerat ut! Hoppas det inte är det.

Cool

stefanandersson
0

Jag har ett par glasyrer med den effekten. De är mestadels fältspat men tricket med dem är utjämningstiden (lång) för att få olika krack-former. Hoppas du får till några du med.

rakuLotta
0

Ser fram emot det, Lena. Måste bara säga att jag nu lafdat ner appen för iFokus. Fungerar mkt bra. Med denna kommer jag hinna slinka in här oftare än vad jag gjort senaste tiden då jag börjatxanvända telefonen mer än den stationära.

Ulla
0

Det ska bli spännande att se resultatet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första försöket blev - sådär, för den som nu väntat sig något annat. Jag testade med nefelinsyenit som bas, lite lera och varierande mängd magnesiumkarbonat. Mellanprovet blev bäst både på porslin och rödbrännande stengods. (Det råkade vara vad jag hade skröjat att testa på.)

MEN - i artikeln stod det klart och tydligt att om man reser bort så kan det hända att glasyren har krackat fint till snöflingelager när man kommer hem. Så jag fogar mig i rekommendationerna och reser ner till Skåne på ett par dar.

Vi ses om ett tag! Skrattande

[rolnor]
0

Spännande! Du kunde lägga ut en bild via webkamera så att vi kunde följa krackeleringen i realtid!Glad

LenaR
0

#8 Skrattande

Idag ska jag se proverna igen, men jag har inga stor förhoppningar. Om någon ser lovande ut ska jag lägga glasyren tjockare och prova igen, men jag tror det krävs nya prover.

[rolnor]
0

Kanske är leran viktig?Glad

LenaR
0

Leran verkar väldigt viktig. Jag har inga förhoppningar om att det ska fungera på porslin över huvud taget, men jag hade skröjade porslinsskålar, så då testade jag. Men det blev inte alls en tilltalande glasyr.

[rolnor]
0

Tråkigt, men det händer ju ganka ofta att ett recept inte blir som man sett i tidningar eller böcker, är ju så många faktorer som spelar in…

LenaR
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Succé!!!

MariaThorlund
0

Wow - vad läckert!!!! Jättefint.

Hm, vad gjorde du nu då? Följde samma recept och glaserade tjockare, typ?

LenaR
0

Japp, jag glaserade tjockare. Jag gjorde faktiskt som det stod i artikeln, glaserade tjockt, skröjade, glaserade ganska tjockt igen och högbrände.

Receptet var väldigt enkelt.

• 5 ball clay
  • 5 magnesiumkarbonat
  • 90 nefelinsyenit

Nu gäller det förstås att kunna återupprepa resultatet, så jag ska väl inte ropa hej än. Men glasyren är alldeles häpnadsväckande len, och underbart vacker. Som rosor snarare än snöflingor?

stefanandersson
0

Rosor är inte dumt! Men andra mönster finns nog på andra temperaturer. Hoppas fortsättning följer.

jenast
0

Såå fint!!!

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

rakuLotta
0

Super fint! Tack för att du delade med dig!

pyromanen
0

Rosor! Glad

Vad kul!

(Går det att färga dom eller ärdet just snörosor som är grejen?)

Nu får du sätta igång med julkollektionen is-ros!

LenaR
0

Julkollektionen is-ros… Glad Lite sent påbörjad om den ska bli klar till decembermarknader, men jag har god lust att drömma ihop lite vinterkeramik.

#16 Stefan, har du några bilder på andra mönster man kan få fram? Handlar det om att stanna avsvalningen vid olika temperaturer för att få variation? Fortsättning följer definitivt, det här var alldeles för vackert för att glömmas bort.

[rolnor]
0

Vad kul att kunna upprepa ett recept, vackert!Glad

[rolnor]
0

Fick senaste numret av Ceramics Monthly häromdagen, dom hade några sidor om snöflingeglasyr, bl.a. så var det med en bild av den glaserade skärven i genomskärning; Glasyren var nästan lika tjock som godset, så det är nog avgörande…

Glad

LenaR
0

Så såg det ut i genomskräningen i artikeln på ceramicartsdaily också, glasyren lika tjock som skärven. Jag tror inte glasyren ligger fullt så tjockt på mitt prov.

josefinfriberg
0

Jag älskar också snö och is… däremed också förstås din glasyr Glad underbar!!

//J

LindaLunda
0

Åhh så vackert!

LindaLunda

stefanandersson
0

#20: rätta mig om jag har fel men jag tror att topptempen påverkar krackens storlek mycket. Eller snarare hur hårt glasyren bundit sig (värmeverkan?) . Jag vill säga att en hög temp ger många små krack men det är motsatsen ibland så jag vet inte längre. Har inte provat att ha utjämning på ngt annat än topptempen. Det jag ofta gör med mina glasyrer är att sänka topptemp men öka utjämningen. Detta gör intressanta saker med de flesta av mina glasyrer. Jag skulle vilja ladda upp en bild men min mobila enhet tillåter inte det på iFokus. Men om du följer länken till min etsy-butik är koppen längst fram ngt som liknar dina prover, eller hur? http://www.etsy.com/listing/86280283/group-of-nine Det gör under med min glasyr att ha sandiga leror under eller att engobera ojämt.

LenaR
0

#26 Åh, så vacker! Ja, det är likt mitt resultat, samma is-frost-känsla.

Jag får samla ihop till en egen glasyrbränning så att jag kan laborera med topptemperatur och utjämning, eller fråga om inte kollegorna är lika nyfikna som jag förstås.

Det ska vara ett skonsamt sätt att bränna också, för ugnens skull, att sänka topptemp och köra längre utjämning?

Jag håller på att dreja prover på alla grovchamotterade leror jag har nu, så att jag kan se vad som händer med dem. Blir det bra fotar jag och visar. Cool

stefanandersson
1

Jag använder mycket fin chamotte (eg. superfin kvartssand). Förutom att påverka kracken Verkar den fördela spänningar så att jag kan glasera tjockare utan att den sliter sönder formen. Grovchamotterat har jag inte fått så bra resultat med men de finns säkert. Hoppas du hittar dom!

LenaR
0

Okej, då ska jag prova finchamotterat också. Tack!