Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2948 ggr
agraff
0

Bränna om med oxider?

Har ett fat som är glaserat i sidenmatt svart glasyr och med oglaserad undersida kavlat i chamotterad vit lera. Resultatet blev jaginte alls nöjd med då kontrasterna blev alltför stora mellan under-och översida.

Undrar om man kan jobba med järnoxid och koboltoxid på undersidan och sedan bränna om det?

Alltså tror ni att det fäster på glasyrbränt gods eller måste man klura på något som binder oxiderna på godset?Har ingen erfarenhet av detta problem…..

[rolnor]
0

Dreja ett nytt fat, mitt råd…Glad

[perlennart]1
0

Också mtt råd, dreja ett nytt tar ett par minuter och strulet med att glasera det brända tar flera gånger så lång tid och det finns ingen garanti för att det blir bra, men klart att det är möjligt att limma en glasyr eller blanda något smältande samman med t.ex järnoxid, det smältande kan ju vara en glasyr.Tungan ute

ramjambam
0

Värma fatet i ugnen och sedan spraya på oxid. Vattnet avdunstar pga värmen

LenaR
0

Det är jättesvårt att få till något bra på en oglaserad yta. Om man blir missnöjd med en glasyr och glaserar om kan man få supersnygga resultat, men själv har jag aldrig lyckats rädda en hel yta om jag ångrat mig för att oglaserat inte blev bra.

Så jag håller med om att det nog är bättre chanser om du gör ett nytt fat.

Och jag vet inte varför Rolf och Perlennart tycker att du ska dreja det när du så tydligt skriver att du kavlat fatet…  Flört

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

Oj, det är väl bara det som är kodat i ens hjärna, som gör att det blir sådana fel

stefanandersson
0

Förstod jag fel att det var en oglaserad yta agraff ville mörka ner? Det är ju ganska vanligt med oxidade bottnar på vaser (inte minst från 50-talet). Som jag förstått det var det ngn mörk oxidblandning som svampades på efter skröj. Om detta stämmer borde det väl finnas ett recept som skulle funka efr en högre bränning (defenitivt på vissa leror). Min tanke var soda/ oxid eller fältspat/ oxid. Om det penslas tunnt fastnar den säkert bra men om den sitter kvar efter bränningen är jag osäker på.

HelenaAR
0

Dom få gångerna som jag försökt få på glasyr på redan glaserat gods så har jag värmt med en varmluftspistol. Smidigt om man har den fäst på en ställning så att man har händerna fria att pensla, dutta eller hälla på glasyer.

Svårt att få det snyggt, men man kan ju få häftiga effekter. Glad

[perlennart]1
0

#6 fältspat blir nog ganska torr som bindemedel till oxider och så finns det ju inga plastiska ämnen eller lim till att hålla på det hela så en glasyr är helt klart mera lämplig att använda till detta, och den får naturligtvis gärna vara limmad så är det inga problem med att det sitter kvar på godset. det enda är att få det jämnt nog till att få ett fint resultat. men det kan man ju också få om man tar tid på sig och torkar ett tunt lager och glaserar vidare.

stefanandersson
0

Hm. Jag tänkte mer en blaskig oxidblandning som "tvättas" på. Att det är soda eller fspt i var bara för att få den att fästa bättre efter bränning. Resultatet skulle vara en mörk lasyr på trä.

[perlennart]1
0

Fäster nog bättre med en riktig glasyr än med enbart fältspat och så har ju fältspatet den nackdelen att det inte är ett plastiskt material utan det blir bara ett torrt pulver som man får svårt att få att fästa till skärven

ramjambam
0

@6 - den där oxidblandningen kunde vara järnoxid, rätt och slätt

agraff
0

Tack för all hjälpsamhet i ämnet! Får nog ta mig en funderare på vad jag ska göra. Hade nog också tänkt försöka att som #11 säger, blaska på med järnoxid för att mörka ner det lite.Tänkte att övergången mellan de två sidorna blir lite snyggare då….

Kan det funka tro?

[perlennart]1
0

det är ju omöjligt att svara på om man inte vet hur porös skärven är, har den fortvarande en porositet så är det bara att gå igång men om den är sintrad så får du nog problem med att få det snyggt och att fästa till skärven, men det beror också på hur mycket det nödvendigtvis måste vara på för att få det resultat DU önskar!

LenaR
0

#12 Jättesvårt att gissa, men du behöver nog värma upp fatet som ramjambam och Helena säger. Annars rinner det nog bara av igen.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.