Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1318 ggr
hansw
0

Slingor i Ugnen

Jag har gradvis råkat ut för att slingorna rör sig på de 70 cm långa porslinsrören.Spiralerna har dragit ihop sig o täcker nu bara 40 cm av de 70 cm. Mycker irriterande! Det blir ju då ingen jämn värme  o i ett hörn har det blivit en väldig anhopning av kantaltrådsslingor.Slår man på full effekt o öppnar  efter en 10 min ,så lyser det väldigt rött i ett hörn. Jag vet ju att slingor rör man bara när de glöder för annars går de sönder. Mina slingor  är  Fram o tillbaka på var sitt rör.                       OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!   sitterihop med OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO   

Jag skulle behöva dra slingorna i den gemensamma punkten så att de täcker hela rören men detta måste ske i glödande tillstånd. Hur gör man? Någon annan som råkat  ut för detta.?

HansW  Ps Jag har försökt mekaniskt driva spiralerna glödande mot rätt håll men det tar eld i hanskar o kläder av strålningsvärmen.

avalon
0

När jag bytte element fick jag tipset att jag efter varje bränning skulle se till att tänja isär elementen lite så att det aldrig blev sådär tätt. Och så satte vi ganska många märlor som skall hålla dom på plats. Tyvärr vet jag inte vad man gör i ditt läge, det där med att mecka när dom glöder lät inte kul !

abbis
1

Jag lagade ett element som gått av i december genom att värma med gasol och tvinna ihop dom ..det håller ännu..Man behöver alltså inte Byta element som gått av.Jag kör nu så länge det går för att testa…Är man försiktig kan man säkert värma med gasol och räta ut en bit i taget..Finns små gasolbrännare inkl tub som är lätta att jobba med på chlas olsson.väl isolerade handskar på..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

poja
0

Jag kör just nu med en trasigt endast ihopsnörpt slinga, funkar hittills, men man är ju lite extra orolig…..

hansw
0

Jag lagade för många år sedan själv en spiral som gått av.Glödgade o virade ihop ändarna som jag gjort lite längre genom att linda av et varv på varje ända.Sedan tog jag helt sonikaen polygrip o vred o nöpihop änden i glödande tillstånd ja o det håller än. Man lär sig av nöd att handskas med glödande kanthaltrådar.

Nu i det fall som jag frågar om är det så att spiralerna aldrig har varit fastsatta med några märlor eller dyl utan de är helt sonika påträdda på två porslinsrör . Det är möjligt att de för varje bränning kryper lite likt "sniglar" på rören. Hur som helst så löser jag detta på något sätt. Jag har ju Gasolbrännare på Öland.

Hansw