Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5691 ggr
pluppan
0

Röd keramik i tidning

I nyaste sköna hem nr9 så finns det med ett reportage om keramik från främst 40-talet med den jättefina rubinröda glasyren på. Här uppmanas läsarna att försöka få tag på dessa vackra serviser. Serien heter Rubin och kommer från Gefle Porslinfabrik.

Är inte dessa tokfulla med bly?Förvånad

Mattas giftigheten av efter så många år eller är dessa skålar, tallrikar m.m fortfarande en hälsofara att förvara mat i?

Det står inget i artikeln om bly eller att man bör se upp med detta.

/Mariana

avalon
0

Jag tror att det är stengods glasyrer och isåfall är det inget bly i. Däremot kan det vara kadmium i så gamla saker, och det är förbjudet nu för tiden. Jag vet inte om det är förbjudet för att det kan "läcka ut" i maten eller för att det är för farligt för keramikern att hantera. Men det finns ju även nu röda stengods glasyrer att köpa som inte är farliga, vet inte hur dom är framställda men det är ingenting man kan blanda själv(skulle vara kul att veta hur dom är gjorda, nån som vet ?). Det finns även färgkroppar och färgpigment som är gjorda i fabrik, det är oxider och annat som är bränt och malt och blandat på olika vis, en del av det kan man göra själv, men det är lite bökigt. Och så finns det oxblods glasyrer som är röda för att dom är reduktionsbrända (ved el gas). Men det här är nog inte reduktionsbränt eftersom det är guld utanpå.

Ulla
0

Tidigare diskuterades Cebex ljusröda glasyr i en tråd. Den kanske kan vara av intresse i det här sammanhanget.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
1

Avalon

Det där med att det inte skulle gå att blanda den röda själv har jag också trott innan. Men jag har fått lära mig det bara hanlar om att hitta en basglasyr och sen putta i jädrans massa röd färgkropp.

avalon
0

Ja, jag kom oxå på det sen att med färgkropp borde det ju gå…

lotta2
0

Det trista är väl bara att färgkroppar ger ofta en lite platt och trist glasyr tycker jag. Skulle behövas något som ger lite liv i ytan också…Något som händer och inte bara en slätt trist glasyr med snygg färg. Cebex har ju lite liv i sin i alla fall.

zzaga
0

Jag håller med dig Lotta färgkorppar blir trist i glasyrer. Det ser mer ut som om man har målat med plastfärg. Nån som har nått tips på vad man kan blanda i för att få lite mer variation i glasyren?

Jessika
0

#1 om jag inte minns fel så varnade Anders Fredholm på kursen i sommras att det ÄR kadmium i alla röda stengodsglasyrer… fast han sa att leverantörerna inte gärna ville dela med sig av den informationen.

lotta2
0

Ja, det är säkert kadmium i allt rött men det kan också vara så pass bundet att det inte släpper ut något alls efter bränning, eller marginellt. Men som vanligt: enda sättet att vara helt och hållet säker på att det man tillverkar håller sej ofarligt är att antingen använda en vit eller ofärgad glasyr på den sida som är emot mat, eller att testa godset på ett labb för läckage av kadmium eller andra ämnen.

avalon
0

6, kan man inte ha färgkroppen i en engobe istället och ha en glasyr över som är transparent men kanske lite infärgad med nåt, för att få lite skiftningar menar jag ? Det behöver väl iof vara mera färkropp i engobe än glasyr så det blir väl dyrare, man kanske snyggare. Jag tycker inte heller det är kul när ytan blir för jämn.

zzaga
0

Det är kadmium i de röda glasyrerna , det är det enda sättet att få rött utan att köra reduktion. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara tillåtet att sälja glasyrerna på den svenska marknaden om det läckte det allra minsta kadmium. Iaf inte utan välidgt tydliga varningstexter.

LenaR
0

Jag är skeptisk. Har hört att reglerna luckrats upp sedan EU-inträdet, så en del gränsvärden har flyttats upp?

Men jag har iaf ett enkelt tips för att slippa platta färger med färgkropp - använd alltid minst två färgkroppar, eller en färgkropp + någon oxid. Det behövs ingen stor tillsats för att få mer liv i färgen :)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LarsT
0

På min hemsida är ala färgkroppar "klickbara" och där står det precis vad varje färg innehåller, så det där Anders sa tänker jag inte ta åt mig.

De riktigt starka gula, orange och röda färgerna innehåller bl.a kadmium, ja. Men de är också helt ofarliga, både för tillverkaren och för slutanvändarna. Det vet man därför att man först framställer de giftiga knalliga färgerna med t.ex. kadmium och selen. Sen bakar man i en kemisk process in varje färgpartikel i en kristall av zirkon. Zirkon är ett oerhört stabilt och temperaturtåligt ämne och därmed "låser" man in de farliga ämnena i ett säkert skal.

Mig veterligt har inte reglerna luckrats upp i EU utan precis tvärtom. En av mina glasyrtillverkare har t.ex. varit tvungna att utesluta vissa glasyrer därför att de innehåller för mycket zinkoxid p.g.av de skärpta reglerna.

Och Lotta2, bara för att en glasyr är vit betyder det inte att den är ofarlig…den kan ju innehålla zinkoxid t.ex. … Men det är som du säger, enda sättet att vara helt garanterat säker oavsett färg och recept är att lämna in sin färdigbrända glasyr för analys. Precis som i mycket i det övriga livet…ska man ha nåt gjort, får man göra det själv …

LenaR
0

Lars, var ligger gränsvärdena för zinkoxid? Har aldrig blivit varnad för det förut!

LarsT
0

Jag vet inte var de faktiska gränsvärdena ligger. Tog bara upp det som ett exempel på skärpta regler i motvikt till kadmium. Gränsvärdena skulle jag gissa mäts på färdigbrända glasyrer och svaret på det kan du kanske få om du vänder dig till ett labb i Sverige som jag har förträngt namnet på. Det ligger gömt djupt inne i datorn….

LarsT
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Periodiska_systemet

En förträfflig sida för alla som vill veta mer !

LenaR
0

Ingen som sitter inne på en enkel tumregel?

L.A.E
0

Visst går det att göra rött utan kadmium,men det är svårt att få det att fungera bra.

Man använder  kiselkarbid minst 800 mesh i glasyren .Kring alla små partiklar blir det en reduktion .

Jag kunde lägga ut några recept men dom är så svåra att hålla på med. Ni skulle bara bli besvikna av alla försök.

Tyvärr kommer jag inte heller på gränsvärderna på zinkoxid.

MiaTua
0

Det är viktigt med hanteringen av glasyren så inget kommer i avloppet. I Göteborg Där det finns många keramiker i vissa områden och där har koncentrationen av kadmiumutsläpp ökat. Anders Fredholm hade ett föredrag för keramiker om det. på initiativ av kommunen tror jag eller renhållningsverket där nånting sånt.

lotta2
0

#12 Lars T, bra påpekande om zinkoxiden. Jag glömde skriva det i mitt inlägg och tänker inte på zinkoxiden eftersom jag tagit bort den ur mina bruksglasyrer. Men det är bra att vi lyfter fram dessa frågor!

Jessika
0

ANGÅENDE ZINKOXID

varför är det inte bra? det är ju med i massor av recept!? är det farligt att hantera eller i slutändan för den som brukar keramiken?

LenaR
0

Zinkoxid har miljömärkning, så man måste vara försiktig vid glasering så inte glasyrspill hamnar i avloppet. Sen tror jag att det har andreaskorset? Så det är farligt vid hantering.

Om det är farligt för den som använder keramiken hoppas jag någon annan vet!

[perlennart]1
0

Kul tråd. Anders Fredholm har rätt i att dom stengodsglasyrer man köper som är röda innehåller alla cadmium. Och dom säljs som säkra vilket bara stämmer under förutsättning att dom blir behandlade på rätt sätt, en säker röd glasyr/färgkropp kan göras osäker mycket lätt. Och alla som säljs är inte heller av typen inkapslade pigment, det skall man också komma ihåg. En del av dom är tillverkade på basis av en kadmiumfritta och det är inte säkert. Dom inkapslade pigmenten är bara säkra i speciella glasyrer som inte förmår att upplösa kristallerna som pigmentet är inbakat i. Cadmium är så vitt jag vet inte förbjudet i Sverige, glasindustrin skall ju ha rött glas och någorlunda billigt sådant. Cadmium är emellertid INTE enda sättet att få fram rött på i en stengodsglasyr, ett ofarligt sätt är Cassius guldpurpur och ett farligt sätt är med uran. I lergodsglasyrer finns det också flera sätt ett av dom är som ni kanske har sett på kakel från muslimska länder till moskeer o.l. och det är färgat med röd bolus ofta från Anatolien.

[rolnor]
0

Tror att Barium är betydligt farligare än Zink, men svetsare som svetsat galvad plåt kan få något som heter zinkfrossa, så visst är det giftigt…