Handla från "utlandet"
Är det någon som har erfarenhet att handla från andra länder. I dagens globaliserade värld ska man ju kunna göra så mycket…men hur är det med skatt…frakt m.m…. blir det billigare och bättre och är det smidigt eller bara dyrt och krångligt. Jag har bara erfarenhet av att skicka efter böcker från andra länder och det går ju geschwint.
Tacksam för erfarenheter,
Marie
PS. Nu har jag äntligen lagt in lite bilder i fotoalbumetDS.
Jag har handlat en del från USA utan problem alls. Det man behöver göra innan är ju kolla avgifterna som tillkommer som tull och extra avgifter som speditionsfirma mm. Man kan kolla på tullverkets hemsida där det brukar stå bra om handel både inom och utom EU, och mycket av avgifterna som tillkommer. Lustigt nog sist jag skickade en stor packlår från USA så tog det 3 ggr längre för den att komma från Malmö till mej än över hela Atlanten. Schenkers transport lyckades tappa bort den, men hittade den till slut..Efter många arga samtal från mej.. Men själva handeln har alltid varit utan minsta problem, vare sej jag betalat med bankcheck eller via kort.

Jag har köpt en rakuugn från Danmark. Fick uppge mitt momsredovisningsnummer så jag slapp betala dansk moms. Ska istället betala svensk moms i samband med deklarationen/momsredovisningen. De funkade bra.

Tack för tipsen!