Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 1994 ggr
[rolnor]
0

Demokrati och yttranderfrihet

Får man skriva negativa saker om andras verk eller arbetsmetoder här på forumet? Tänker då på tråden som stängts för kommentarer, "Dreja 2012"?

Självklart så måste man vårda språket någorlunda, men samtidigt är det ju ett verktyg för att uttrycka vad man känner?

Jag är besviken.

[perlennart]1
0

Jag vet inte egentligen vad som är den djupaste meningen med kerami i focus, skall det vara en kaffe klub eller ett ställe där man diskuterar keramik på den nivå man nu själv befinner sig på och argumenterar för det man säger och inte bara insisterar på något som redan är förstått av motparten. Det kunde vara ett forum av enormt hög kvalitet om medlemmarna önskar det men då krävs naturligtvis att man seriöst svarar på frågor och påståenden. Jag är enig med Rolf att det kan kännas lite dumt att inte få en relevant respons på något man tycker.

sisela
2

Jag håller med Rolnor och PerLennart (även om jag inte höll med i den stängda tråden Flört). Det var mycket överraskande och synd att Dreja 2012 låstes. Just som det kom igång lite diskussion.

pyromanen
3

Rolnor:  Vi valde att stänga tråden du nämner och att ta bort dom sista inläggen i tråden också, därför att innehållet bröt mot en av våra trivselregler här på Sajten som handlar om att personangrepp inte är tillåtet. (Trivselreglerna hittar du under "läsvärt"). För att en diskussion ska hålla måttet här krävs det alltså att de som deltar kan skilja på person och sak.

Sen ställer du frågan mycket generellt om man får skriva negativa saker om andras verk eller arbetsmetoder. Det är svårare att svara lika generellt därför att verk eller metoder visas upp i så olika syfte och sammanhang.  Kanske minns du diskussionen vi hade för länge sedan kring att ge kritik på varandras verk?  Vi har t.ex. pratat på att införa nåt liknande som de har på fotosajten, där man kan be att få kritik på olika nivåer "vill bara visa min sak o få nån liten kommentar", "vill ha seriös kritik", "önskar riktigt hård kritik". En sån variant skulle innebära att man på något vis specar vad som är OK i varje enskild fall, och verkets ägare är införstådd.

Sen finns det exempel där bilder läggs ut utan att man ber om kritik. T.ex. har det hidtills varit så med "veckans bild på framsidan" och där är det meningen att alla från nyaste nybörjare till proffsigaste proffs ska kunna visa sin bild utan att riskera bli sågad. I ett sånt fall skulle jag inte tycka det var OK att komma med negativ kritik.

Kritik är ett spännande ämne!, det kanske vi ska diskutera mer!

[rolnor]
0

Min erfarenhet är att det är ytterst sällan någon kritik riktas mot någons verk här på forumet, oftast är det ju jättefina saker som visas upp, tror aldrig jag varit med om att någon "sågats". Här gällde det ju en världsberömd keramiker i ett annat land så att vi skulle "såra" vederbörande var ju helt uteslutet. Jag tycker att man ska ha högt i tak här, det har vi råd med!

Glad

pyromanen
3

#4 måste var ännu mer tydligt förstår jagGlad En världberömd keramiker ,oavsett land, som själv lägger ut en demo på youtube kan man definitivt få kritisera så hårt man vill så länge man är saklig - det får hon ju liksom vara beredd på!  Att tråden stängdes och inlägg togs bort var inte för att någon varit för hård mot dendär videon utan för att två medlemmar med olika åsikt om den diskuterade och den ena fick sin kompetens och sitt förstånd ifrågesatt av den andra på ett sätt så det stred mot våra trivselregler.

På ett diskussionforum ska det diskuteras!  Olika åsikter är en förutsättning för diskussion!  För att det ska vara en trevlig stämning och för att hålla diksussionerna på en hyffsad seriös nivå så finns trivselregler. T.ex. är det viktigt att hålla isär person och sak.

[rolnor]
1

Ja, dom inläggen togs ju bort så det kan jag inte bemöta, självklart ska man respektera varandra….

jenast
7

Tänk att få sätta sig vid drejskivan med huvet fullt av ideér och känna hur alstrena växer fram i den takt man behärskar. Ok det kanske inte alltid blir vackert men den stolta känslan över vad jag skapat infinner sig. ett par tre månader efter ser man återigen sitt alster och då med nya ögon.. Usch det där slänger jag i hinken för leråtervinningen. Men "saltgrisen" jag tillverkade håller måttet i mina egna ögon, den kanske jag vågar visa upp…

Är så glad över att jag hittade denna "grupp" på nätet. Där man kan utbyta information och ställa öppna "nybörjarfrågor" utan att bli slagen på fingrarna. Jag är inne på Keramik.ifokus flera ggr dagligen och försöker supa in all information jag kan. Dessutom är jag facinerad över alla roliga youtube filmer som handlar om keramik. Kan spendera timmar i sökande efter roliga tekniker och lärorika filer.

Ska denna sajt inte vara till för alla! Jag trodde det men i den stoppade tråden fick jag plötsligt en helt annan uppfattning då jag läste de nu borttagna komentarerna. Därför tyckte  jag nu att det var skönt att få klarhet i vilka regler som finns för forumet och är tacksam över att fått klarhet samt att komentarerna togs bort. Tack "pyromanen" för ditt inlägg och för din förklaring.

Det borde kanske skapas en ny  iFokus grupp? . "Kvalitativ keramik" för endast utbildade  keramiker, eller för keramiker med mkt lång erfarenhet och känsla för estetik.

Jag skulle definitivt inte platsa haha.

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

[perlennart]1
0

så tror jag att du har missförstått det som blev skrivet, jag är helt enig med dig i att det skall vara på det viset som du beskriver, alla skall vara med om dom vill och alla har varit nybörjare och vad kul det är att vara det, tänk vad mycket roligt en nybörjare har framför sig! men man skall inte kräva att dom lite mera erfarna skall prata bäbisspråk för att inte stöta dom som har mindre erfarenhet. Det borde ligga i allas intresse att debatten blir så rik som möjligt på ideer m.m. Och jag vet så klart att dom fleste inte kan hamla upp mot t.ex Hans Hedberg bara för att ta ett exempel, men om en nybörjare är nyfiken nog och satsar allt på att duktiggöra sig så finns ju möjlighterna där.

LenaR
1

man skall inte kräva att dom lite mera erfarna skall prata bäbisspråk för att inte stöta dom som har mindre erfarenhet

Nej, men det var inte heller det saken gällde.

Vad de borttagna kommentarerna handlade om var att angripa meningsmotståndare genom att ifrågasätta dem personligen. Det är inte acceptabelt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

Nu svarade jag på ovanstående som menar att jag tycker att nybörjare inte får tala eller visa sina saker och det har jag aldrig sagt eller menat, och personangrepp eller ej, jag ställde en fråga som kunde vara ganska enkel att svara på, om man betraktar det som angrepp så. Och jag menar fortvarande att personens motvilja till att svara på det som saken gällde och insisterade på att ävla om det som redan var avklarat också kan kännas som ett stillatigande angrepp.

LenaR
4

Okej, jag läste inte Jenasts inlägg som något angrepp på dig, och gör det fortfarande inte.

Kan vi låta det här gå nu och återvända till att diskutera keramik? =)

[rolnor]
0

Tycker inte jag, vi ska diskutera reglerna här på forumet också, inte bara keramik.

Det är ju vi som skapar det här tillsammans med våra inlägg, så det är ju själva livskraften i forumet. Tycker att det ska få hetta till ibland (det är sannerligen inte ofta) och censur ska vara det allra sista att ta till när en tråd spårar ur. Att var och en engegerar sej efter sin kunskapsnivå är ju naturligt och inget man kan ändra på.

Glad

LenaR
5

Jag kan inte se någon anledning till att reglerna skulle diskuteras. Men det är väl aldrig fel att uppdatera sig om vad som gäller på den här sajten.

Alla som blir medlemmar på iFokus har godkänt medlemsavtalet. Man måste hålla sig till skrivreglerna. Om någon vill läsa på om yttrandefrihet finns en länk till en enkel förklaring här.

Jag tror den viktigaste regeln för ett fungerande forum är denna: kritisera gärna argument, men aldrig person. Håller man sig till det kan man debattera nästan vad som helst utan att det går överstyr, hur mycket det än hettar till.

Bryter man mot den regeln blir man "censurerad" - d v s vi moderatorer skyddar den som blir utsatt för påhopp genom att ta bort eller redigera inlägget.

Begår man såna personangrepp upprepade gånger får man skrivförbud. Det har hittills aldrig hänt, och jag tvivlar på att det gör det heller… Alla vill ju vara kvar här, eller hur? Flört

Ulla
1

Ett tillägg:

Vid omarbetningen av iFokus för snart ett år sedan infördes en funktion där medlemmarna själva kan anmäla inlägg som de anser bryter mot reglerna. Ett inlägg som fått ett antal anmälningar (här på keramiksajten har vi satt antalet till 5 st) plockas automatiskt bort och ett meddelande skickas till den som fått sitt inlägg borttaget. Ett meddelande skickas också till sajtvärden som kan titta på och lägga tillbaka inlägget om det är felaktigt borttaget.

För att kunna anmäla ett inlägg måste man ha Insider, också detta för att minska risken för att systemet missbrukas.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
3

Vi gör som H.M. Kungen; "Vänder Blad"Glad

sisela
0

Jag förstår fullständigt att man skal diskuter utan personangrepp, att man skal kunna anmäla inlägg och att de i vissa fall censureras eller tas bort. Det jag inte förstår är varför en tråd måste låsas? En medarbetare kan väl bara göra en markering och be folk om att låta bli personangrepp, och så kan diskussionen gå vidare?

Kanske är det bara för att jag är moderator på ett annat forum (inte iFokus) och där är det mycket, mycket sällan en tråd blir låst.

Till #0

Kritik kan ju vara så mycket annat än " åh vad fint"

(som är det som förekommer mest här, t o m i kritiktrådarna)

eller något negativt. Även om man inte gillar det som gjorts kan man ju uttrycka kritik på ett mer konstruktivt sätt än att säga nåt negativt.

[feddersen]
0

Demokrati betyder väl att flertalet har varit med om att bestämma hur regelsättet skall vara. Här på i focus kan man bestämma om man vill vara med i ett forum som inte har demokratiskt grundlag.

[rolnor]
0

Det ska väl vara OK att säga vad man tycker även om man är mycket kritisk till något? Förstår inte den här konfliktskräcken som verkar finnas här?? Som vi varit inne på tidigare så gällde det ju en keramiker som knappast läser vårt lilla forum, om det är en nybörjare som visar upp sina saker här så visar jag såklart mer hänsyn, absolut! Jag tycker att det olustigt när en tråd låses, så funkar ju inte vårt samhälle i stort, MEN, det är ju upp till pyro och er andra moderatorer.

Glad

LenaR
3

#18 Nämen, är du där nu igen… Pyro har ju förklarat så tydligt att det inte handlade om debatten utan om personangrepp. Är det någon som har sagt något om att man inte får framföra kritik? Det får du visa mig i så fall. Och var hittar du konfliktskräcken någonstans? Citera eller länka gärna.

Jag är ledsen om jag tar ifrån dig den hjältemodiga rollen som det fria ordets försvarare, men ordet är fritt härinne.

Jag håller med Sisela och andra om att det var tråkigt att tråden låstes, och jag skulle kunna tänka mig att låsa upp den nu när läget svalnat lite.

Men - det ska i så fall diskuteras sakligt och med respekt för ens meningsmotståndare.

#16 "Även om man inte gillar det som gjorts kan man ju uttrycka kritik på ett mer konstruktivt sätt än att säga nåt negativt."

Absolut, man kan kritisera på två sätt - så att man sablar ner, eller så att man bygger upp. Alla människor verkar inte ha förmågan att hitta det konstruktiva. Det får man leva med, och istället vara glad om man har den begåvningen själv!

sisela
0

Ja det är klart att det ska vara ok, och jag håller fullständigt med om "konfliktskräck".  Jag menar bara att det ger lika lite för en själv och andra att skriva "det är fult" som "det är fint".¨Även om man är kritisk och tycker illa om nåt så lär alla sig mer på att man utvecklar och underbygger vad man menar. Men kanske jag missförstod dig i #0. Jag tog "skriva något negativt" som att skriva något ganska förenklat negativt f ex "det var fult och dumt".

Det är ju också rätt få saker i världen som bara är ren skit. Det mesta har inslag av både bra och dåligt.

[rolnor]
0

#20 Nej du missförstod mej inte, jag menar att det ska vara OK att skriva att man tycker att någor är fult, speciellt om man tycker att artisten ifråga borde kunna bättre, hon i filmen utsågs ju till "årets keramiker" och det tycker jag förpliktar.

#19 Ja jag kanske halkade dit igen, men förklara varför tråden låstes, räcker det inte att ta bort oönskade inlägg och skriva en varning?

Glad

LenaR
1

Nu var det inte jag som låste tråden, men jag hade säkert gjort likadant så jag svarar ändå.

Det är inte roligt att leka polis. Ingen av oss har tid eller lust att vakta forumet 24 timmar om dygnet när det spårar ur, i den händelse bråket fortsätter.

Eftersom tråden blev väldigt överhettad tvivlar jag på att borttagna kommentarer och en varning hade räckt. Jag tror det hade fortsatt alldeles för personligt.  Jag tycker det är en mycket bättre lösning att låsa en tråd tills känslorna svalnat lite än att riskera att käbblet fortsätter och måsta dela ut skrivförbud.

Så tänker jag om saken. Skulle vi vända blad som konungen nu eller hur var det? Tungan ute

Det kan bli ett nutida ordspråk, "Vi vänder blad" sa kungen….  ;D

stefanandersson
3

Vi som arbetar med sidan har diskuterat detta löpande och kommit fram till hur vi vill lösa den här typen av problematik i framtiden. Tack till er som har haft åsikter i den här tråden. Till följd av detta tänker vi låsa upp tråden dreja 2012. Det är såklart roligt att min tråd om torrdrejning skulle väcka starka känslor men vi är samtidigt måna om klimatet här på forumet. I det här fallet reagerade en moderator på goda grunder när dessa känslor svalla över. Vi ber om ursäkt om någon kände sig påhoppad i tråden eller av vårt aggerande och hoppas att vi alla kan ha överseende med varandras brister. Vi har lärt oss av detta och kommer sköta saken annorlunda nästa gång. Jag hoppas att alla inblandade kan lämna detta bakom sig och fortsätta vara den viktiga del av forumet ni är.

[rolnor]
1

#23 Det käns bättre, tusen tack!GladGladGlad

sisela
1

#22 #23 och andra Medarbetare. Ni gör ett bra jobb och uttrycker er lugnt och sakligt. Jag vet hur det är att vara moderator (är en sedan 4 år tillbaka). Det är ett ganska otacksamt jobb då det alltid är nån som är missnöjd med nåtSkrattande.

Schysst av er ändå att ta del av våra åsikter och diskutera frågan.

pyromanen
1

Vill tillägga att även om Ulla varit Sajtvärd från början, Lena Medarbetare nästan lika länge och jag i snart 5 år, så har vi inte så mycket vana vid att hantera brott mot skrivreglerna, för det inträffar helt enkelt så sällan, Glad. Hade man varit Medarbetare inne på politik hade man säkert mer moderereingserfarenhet efter 2 veckor jämfört med 5 år här Skrattande.

Om jag är med om liknande brott mot skrivreglerna igen, så kommer jag till en början att göra samma sak som jag gjorde nu (d.v.s. ta bort inlägen som bryter mot reglerna och meddela inläggens författare detta.) Sen skulle jag låsa tråden tillfälligt och skriva i tråden att den låsas upp igen nästa morgon.

MariaThorlund
1

Det här är och förblir ett jäkligt bra forum att vara del av…

Och det är uppenbarligen både roligt och viktigt för många av oss att "tycka" - på olika sätt och av olika skäl - men att uttrycka sin åsikt och engagera sig är…. kul. Och lärorikt.

Så, jag tänkte på en sak vi kunde göra… som ett resultat av diskussionen ovan… Ska vi bygga vidare på Rolnors vandringskritiks tråd - och be om kritik på vårt arbete i de där tre stadierna som Pyro pratade om i #3? Jag kan t.ex själv definitivt tänka mig att vissa av mina prylar jag är osäker på kan behöva en släng av allt möjligt i kraftfulla ordalag - medans andra, som jag gillar och är nöjd med redan, mest skall berömmas, typ… he he.

Visserligen verkar det kanske vara mest kul att ge andras arbete och teknik kritik - det är ju inte så många som ploppar in sina saker för resten av oss att "tycka" något om rent konkret - men, ja, jag gillade idén med vandringskritiken från början, och med Pyros förslag kanske fler folk vill vara med?

LenaR
0

Jag tror också att det blir lättare att kritisera om man vet vad folk väntar sig. Så det är nog ingen dum idé att önska lätt, medel eller hård kritik.