bränna porslin
hej jag har provat att kavla olika typer av porslin och har ibland problemet att det deformeras vid bränning.Ofta råbränner jag porslinet utan glasyr, till 1280 gr.
ett exempel på att arbete kan vara en tunnt kavlad porslinskål som jag har låtit torka i en form.
Läste en artikel med Mia E Göransson, keramiker som arbetar med porslin, och det nämndes att hon har nån aluminiumoxid i sina tunna fomer .Eller så var det nåt annat.
Har någon erfarenhet eller nån idé vad jag kan prova?
Jag är också intresserad av idéer kring det här problemet så jag bokmärker och hoppas att det finns smarta lösningar här på forumet.
Om jag förstår det riktigt så är det inte frågan om gjutning utan bara en form för kavlat lera, då kan man använda sig av potatismjöl som inte skadar skärven när man bränner, det lilla som stannar kvar efter torkningen brinner bara bort och det är så lite att det heller inte skadar ugnen. Om man inte önskar att använda det så kan man använda en fin kvalitet av talk men så skall man ta hänsyn till det vid glaseringen.
Skall man pudra formen med potatismjöl menar du? Eller är det den utkavlade leran som skall pudras? Fungerar det även på stengods? Många frågor blev det 
Det bästa är att ha det på leran när man kavlar ut den och det fungerar perfekt till stengods också
Men potatismjöl brinner väl bara upp ganska snart!? Hur ska det hindra leran att deformeras i bränningen då?
Jag trodde att det handlade om när den torkar i formen och inte i bränningen? I bränningen funkar det så klart inte med potatismjöl.
Jag förtydligar min fråga: det är i bränningen som deformationen är ett problem.Jag gissar att jag skulle kunna fylla formen med något som jag tömmer ut efteråt, något som inte smälter in eller ger avtryck i leran under bränningen.
Om Mia E Göransson , se bildex på hennes arbeten nedan.

Så förstår jag! Jag skulle nog prova med aluminiumhydroxid eller aluminiumoxid eller ren kvarts, det beror naturligtvis på hur hårt man bränner men du får nog helt enkelt prova dig fram. Kan hända att det sitter lite kvar på sakerna när dom är färdiga.
Jag gissar att det också kan ha att göra med vilken lera man använder? Att det är olika kvalitet på porslinsleran.
Temperaturen bör nog ligga över 1280 om det ska brännas som porslin?
Vad står det på ditt paket? Vilka temperaturer kan man bränna den i?

Jag arbetar nästan bara i porslin just nu och det händer att det deformeras ja. Det beror en del på vilken form objektet har och hur det har hanterats i formningen. När jag gjuter låter jag sakerna torka så mycket att de blir stabila i formen. Vid drejning är det också viktigt att inte råka trycka till dem på sidan eller nåt, för så går den ofta tillbaka till den sneda formen i bränningen.
Jag har för mig att man kan tillsätta bentonit (i leran) som ska hålla på formen bättre, men det gör den mindre transparent.
Mia Göranssons grejer är ju också deformerade till en viss del.
Och ja vissa leror är bättre än andra. Jag använder mest China clay från Cerama och massor av blandporslin som är alla möjliga sorters porslinsklumpar blandade till en recycle-massa.
Prova blanda i lite Molochite i leran..

#11 Yes, Tack Ante333. Det var det jag ville ha fram men ut kom bentonit :)
Om du bränner till hög temperatur utan glasyr borde det gå att använda samma tillvägagångssätt som med benporslin. Man tillverkar en extra bit som passar in i öppningen på föremålet, och föremålet bränns upp och ned, vilande på den extra biten.
Det borde gå att slå upp det där och få fram lite bilder, min förklaring är säkert inte så målande.
det sista inlägget var nytt för mig. Jag har provat benporslin…det är den absolut vitaste och dyraste.jag återkommer när jag har provat lite mer och kollat upp vad lersorterna heter.tack för inläggen!
Bosse-Cebex kanske kan ha något tips?
förhållandet mellan stabilitet kontra translucens är given så om man vill ha en relativt stabil skärv så får man ge avkall på porslinets normala egenskaper som man förmodligen önskar eftersom man valt just det materialet. Klart att man kan välja att bränna som man gör med benporslin, men det blir så omfattande en procedur att det blir mycket dyra saker om man önskar en förnuftig timlön.
Jag ska snart tillbaka till Jingdezhen och ska denna gång försöka hinna med "egg shell" fabriken. Kan kolla med dem hur de gör.
Det är ju vansinnigt tunnt porslin.

# 17 Åhhh skall du…När skall du åka? Är det bara att åka dit och man får gå på studiebeskö eler måste man ha en invitation? Hur länge blir de kvar? Skulle så gärna vilja ta en kik där:-)
Du behöver ingen invitation ifall du stannar kortare tid än 30 dagar i Kina, då funkar vanligt visum.
Jag åker 21 mars, åter 2 maj.
Kolla Finnair och SAS nu, de har kampanj på flyg till Kina. Finnair har för 3500:- ToR.
Ta sikte på Shanghai och nattbussen därifrån för nån hundring till Jingdezhen.
:-)
Jag hade både rätt och fel i mitt svar. Tydligen är reglerna ändrade nu med visum men det går att få visum utan inbjudan. Se gärna vännen Kristers blogg "Krister i Beijing" och inlägg om nya regler.
Ja, Kina har blivit lite av ett favoritland. Det behöver inte vara så dyrt att åka dit och pengarna räcker länge på plats då mycket är billigt om man väljer det. Även lyxen kan man få till hyfsad peng. Maten är gudomligt god och man har råd att äta ute och ta in många rätter för att kunna testa nytt.
Det är så klart smickrande att du önskar att jag tar tag i gruppresa men jag tycker nog att det är rätt enkelt att resa dit på egen hand så det fixar ni själva om ni vill. Både SAS och Finnair har tokbilliga biljetter nu till Kina.
Jag hjälper givetvis till med tips och idéer. För de som vill veta mer om mina resor och läsa mina tips om Kina och kanske framförallt Peking där jag varit mest kan gå in på min blogg och söka sig fram.
Jag har ju också en tråd här på iFokus där jag skrivit om mina turer dit. Vill ni veta mer får ni gärna ställa frågorna där istället så behöver vi inte kapa den här tråden. ;-)