Kurser i mönster..
Jag skulle vilja träna på att göra egna mönster antingen i scteenramar eller med annan teknik, kanske inte direkt dekaler utan mera måla med färgkroppar, oxider mm mm vilka glasyrer som passar att måla på..vilka som framhäver färger alt inte..någon som har något bra tips..
tacksam för det mesta:-)
Vilken temperatur?
JAG KAN REKOMMENDERA ATT DU REGISTRERAR DIN EMAIL PÅ
"ceramicsartdaily"
Då får du mail med tips och filmklipp som jag tycker är väldigt inspirerande, ofta handlar det om olika tekninker att dekorera keramik (eller forma leran.)
här är ett bra exempel
http://ceramicartsdaily.org/pottery-making-techniques/ceramic-decorating-techniques/pottery-video-of-the-week-combining-stamped-underglaze-decoration-with-shellac-resist-to-create-gorgeous-layered-surfaces/
Cebex har korta kurser med dekortekniker, om du har möjlighet…
och sök på youtube, prova olika ord som t ex ceramic dekoration
oftast använder man engober innan skröj eller målar med oxider på glasyren.
Men du kan hitta bra effekter genom att tex måla en glasyr på en annan glaserad yta.Gör många provplattor och anteckna vilka glasyrer du använder.Jag har tex en matt blå-lila glasyr som jag målar prickar på med transparent glasyr.dessa prickar blir då lila.

Åhhh tack för tipset #2, klart att jag skall registera mig där!
#1 1200-1250 hade jag tänkt mig, har ofta glasyrer annars till 1280, men färgerna blir så dämpade då..tror att 1220 kanske skulle kunna passa..har gjor en del prover, men hinner liksom inte löpa lina ut, så därför kastade jag ut en fråga:-) och får så härliga svar:-))))
Jag har en transparent glasyr som passar bra till färgkroppar som också klarar dom röda. Det gäller att ha en som har låg upplösningsförmåga så att färgkropparna inte upplöses i glasyren, det får du prova dig fram med. Och vad gäller tekniker så tror jag att du hittar det i böcker, det finns ju så många fina sådana nu för tiden både på Engelska och Tyska.

# MMMmmm det skulle sitta fint! Mrn det som jag är ute efter är en annan, har du något annat sätt att ta kontakt, typ mail, e-post facebook, Tack för ditt svar och på återhörande!
här är en annan länk att kolla in