Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5260 ggr
[perlennart]1
1

blå färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det som färgar blått?

[Ante333]
0

Vet du? Mycket som färgar blått rätt kombination järnoxd, titandioxid och grundglasyr kan ge fina blåa färger som ser så utGlad

[perlennart]1
0

Vad kul att det blev uppklarat så snabbt, jag tycker själv att det är intressant att hitta sätt att göra en glasyr både billigare men också mindre giftig om möjligt. Och om man vill ha en blå utan kobolt eller nickel så är ju detta sätt kanske en möjlighet.

[Ante333]
0

Har en duktig kollega här i höganäs som drejar i järnhaltig lera och lägger en borhaltig glasyr över kanske byggd på colemanit. dom blir härligt blåa med djup i med vita slöjor runt om.. enkelt enkelt men fan så vackert å se på.. varför krångla till det…Glad

[perlennart]1
0

Vem är det? Jag bor ju på andra sidan sundet och åker ibland över, kunde vara kul att se! Normalt så reducerar man ju titanblåa glasyrer men den här är bränd  1250 grader i elugn.

[Ante333]
0

De e kjell bohlinder .. han har vigt sitt sitt liv till det keramiska han har lärt mig mycket.. Just nu håller han på med Bariummatt harpälsglasyrer.. det han inte vet e inte lönt att veta.. Han har designat en liten gradient ugn som jag har byggt ett par av.. kul med sådana människor att dom finns…

[perlennart]1
0

säljer ni så gradientugnar eller?

[rolnor]
0

Ja, det är lite skumt, vill man ha en blå celadonglasyr så ska man ha lite järn men inget titan, men vill man ha en blå glasyr (i reduktion) så ska man använda järntitanat (Rutil), hur kommer det sej??

Glad

[Ante333]
0

Jag har sålt en till en kompis till tillverkningspris men de e bara den de e faktiskt hans dsign och de får man ta hänsyn till… jäkligt bra ugn faktiskt du missar inget på första bränning

[Ante333]
0

bor du bara över sundet perlennart kan du ju kika över hos höganäs saltglaserat någon dag så kan vi prata lite med varandra..

[perlennart]1
0

Helt klart skall jag det, vi har ju faktiskt pratat en del i telefon om en del saker som vi kan prata vidare om när vi ses. jag ringer nog snart också angående elugnen.

[Ante333]
0

Jag köpr gärna elugn men då ska det vara billigt.. kramGlad

[Ante333]
1

Så gör man grabbar våga visa er femina sidaGladfår säkert ett jättbrapris

[Ante333]
0

Hoppas du har en blå ugn…

[perlennart]1
0

#7 Celadonen är jo också reduktionsglasyr, men
här är det fråga om en positiv järnjon som ligger som ett kolloid i glasyren,
en titanblå är för visso också en kolloid färgande glasyr men här är det ju
inte fråga om järnet som färgar utan om titanet, Och kolloid är det också när
det gäller blå med bor. Normalt så skall ju både titanblå och blå med bor ligga
på en mörk skärv och brännas reducerande. Glasyren som ses är på vit lera i
oxidation så det kan funka på annat sätt än vad som skrivs i många böcker.
Järnet färgar ju med en lite annorlunda färgton än dom andra och det är väl
just denna färg som inte kan komma fram om det finns titanoxid i glasyren, det
blir gul-brunaktigt beroende på mängden kalcium och annat. Och så har
avkylningen en avgörande betydelse för bildandet av anatas eller rutil om det i
en relativt långsam avkylning får lov att bildas enkelkristaller av typ rutil
så mister man blåfärgningen och det blir gult som också blir värre om det finns
spår av antimon, krom eller kobolt i glasyren. Och till sist så behöver det inte vara rutil i en sådan reduktionsglasyr det gårhelt fint med ren titanoxid.

Klart ante att du får kanonpris

[rolnor]
0

Aha, dom recept jag sett har innehållit rutil så jag trodde att järnet var viktigt.

Jessika
0

Vad kul att du fått fram så fin färg i elugn! Jag har alltid önskat mig en blå glasyr med dimmor av vitt i (typiskt reducerad glasyr) men har bara elugn att tillgå. Trode det var omöjligt att få fram en sådan glasyr.

Istid
0

"Vad kul att det blev uppklarat så snabbt, jag tycker själv att det är intressant att hitta sätt att göra en glasyr både billigare men också mindre giftig om möjligt."

Har jag förstått det rätt att det är kombinationen bor+titan som ger blått? Är inte bor giftigt?

Är fashinerad av rutilblå och har surfat runt på internet om det, men tänkte att det inte var någon vits att försöka eftersom jag trodde den kräver reduktion.

Hittat två recept (utan bor) som består av fältspat, kaolin, krita, dolomit och rutil. För mig ser det ut som helt vanliga, enkla grundglasyrer med lite drygt 7% rutil tillsatt, men jag vet inte vad G-200 fältspat och "EPK Kaolin" är för något, om det är speciella sorts fältspat/kaolin som innehåller något som påverkar med titanet?

Annars är det dolomit i dessa recept, som innehåller magnesium. Finn Lyngard (tack til de som rekomenderade den boken!) skriver att magnesium har en viss påverkan på färgande oxider, tex. blir Mg+Co=lila, men ha säger inget om vad det gör med titan.

Det jag undrar är om jag kan få blått genom att ta i titandioxid i min enkla fältspatbaserade grundglasyr, eller om det behövs något mer. Känner mig väldigt lockad att exprimentera med det här. Får intrycket av att det är svårt och avancerat, och att rutilblå är extremt känslig för både brännförloppet, leran den ligger på och hur tjockt den läggs på, det både skrämmer och fashinerar!

[perlennart]1
0

Den glasyr som du beskriver blir nog bara beige. Bor är inte giftigt och är nödvendigt om du vill få fram sådana blå färger med titan och järn. Magnesium har ingen påverkan på titanet omedelbart eftersom titanet egentilgen inte färgar i sig självt (annat än att man kan få en vit glasyr) Men samman kan man få ganska snygga matta glasyrer som också är relativt produktionssäkra.

Istid
0

Åja, jag blandade ihop det med Barium!

Är det reduktionen som gör dessa glasyrer blå, då? De heter Rutile blue.

[perlennart]1
0

Nej det behövs inte som jag skrev tidigare så är provet bränt i elugn

LenaR
0

Rutil är titan som är "missfärgat" av järn och annat. Titan + järn + bor kan bli blått både i oxidation och reduktion.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

#21 Du hann före!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Istid
0

Nu hänger jag inte med. Jag hittar ingenting i recepten som jag länkade till som innehåller bor, ändå heter de rutile blue?

Magnesium (från dolomiten) påverkar inte säger perlennart, men är det bor i det där G-200 fältspat, eller EPK kaolin, då? Eller innehåller rutil bor?

Det står reduktion på det ena receptet, men ugnsatmosfären spelar ingen roll säger ni. Vad är det då som skiljer dessa två från en helt enkel fältspatglasyr med tillsats av rutil, som gör att man kan förvänta att de blir blå?

Gör det någon skillnad på färgen att använda flinta istället för kvarts? Obestämd

Eller har de bara missvisande namn?

[perlennart]1
0

I en sådan glasyr spelar det ingen roll om du använder dig av kvarts eller flinta, flinta är också kvarts men kvarts är inte bara kvarts, finns med olika strukturer som ibland är av stor betydelse. I en oxidationsbränning i elugn så skall du ha bor i för att få som ovanför vista färg. Ingen av dom beskrivna råmaterialerna innehåller bor. Rutil är ju som Lena skriver titan med järn i och kaolin är ett aluminiumsilikat och fältspat innehåller kalium/natrium, aluminium och kvarts. Dolomit är ett dubbelkarbonat av kalcium och magnesium.

Istid
0

Så då blir med andra ord inte dessa glasyrer blå, trots att det står så?

[perlennart]1
0

Jo men endast i reduktion, men även en titanblå till reduktion mår bra av bor, är dock inget krav.

Istid
0

Då är jag med! :)