Bränna i öppna spisen...
Är nybörjare och fuskar mig nu fram genom kavlingsteknik, det är ju liksom det jag har att tillgå här hemma så här i början. Gör kryddskyltar i rödlera men nu kommer vi till problemet skröjbränning. Har inga "riktiga" brännmöjligheter men funderar på om det går att använda öppna spisen och långsamt elda upp för att bränna smådetaljer, typ mina kryddskyltar. Räknar sedan bara med att lacka dem, bara jag får ytan något sintrad. Någon som har provat, och vilken temp är det möjligt att komma upp i, i en vanlig spiskassett typ Roslagsspisen?
Kolla denhär tråden: Bränna i öppna spisen
Välkommen till gänget med pyrofila keramiker! 
Att bränna lera i eld går förstås, för det är ju så man gjort i alla årtusenden. Man får tänka på att leran ska vara torr, och som du säger, elda försiktigt. Man kan börja med att tända en eld och värma sakerna runt elden, och sen flytta dem närmare och närmare tills man lägger i dem i lågorna.
Ett annat sätt är att skydda godset, t ex genom att vända en järngryta upp och ner över sakerna, och stapla ved runtom. Man kan ha brännbart material bland lersakerna också för att få svartbränningseffekter.
Vilken temperatur man får upp i en spis får någon annan svara på. Det lär bli ett skört gods, poröst, men det kan nog bli vackert!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#1 Du hann före! 
För att bränna lugnt i början skall man elda med något som inte har så högt brännvärde, ta och lägg torrt gräs runt om sakerna och så utanpå kommer så större och större brännbara saker/pinnar, grenar. i en insats kanske du kan styra syretillförseln så börja med lite luft och öka på efter hand. Det borde lyckas om du tar det försiktigt.
#3 Pyromaner är snabba 
#2 Vilka kriterier krävs för att tillhöra gruppen"pyrofila keramiker"?
Tror att jag har uppfyllt min del. Testat de flesta slags bränningar. Senast idag Horse Raku med uppvärminingen i el ugnen. Men det var ovanligt jobbigt att ta ut godset. Lite trångt i ugnsrummet.
Livet är härligt! Man lär så länge man lever!
#6 Här kan du "testa" dig: Pyrofilitest
Jag eldar i öppen eld, dock utomhus. Inomhus i öppna spisenkan du lägga dina saker i en järngryta,eller en större konservburk och elda på järngrytan. först med lite grenar någon timme sedan eldar du mer och mera. med en så liten gryta (4-5 liters) eldar du kanske 3 timmar. Leran stannar i grytan om du nu skulle råka elda för fort och det exploderar. Denna bränning gör dock det blir en reducering och leran blir grå till svart. Torka dina saker ordenlig på värmeelement eller i värsta fall i köksspisen någon timme eller mera, försiktig bara.
Lycka till och var försigtig så inte hus och hem brinnar upp.
Helle
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com
Brandsäkerhetsmyndighetspersoner har på sista tiden i både tidningar och radio/tv varnat för att elda för hårt i öppna spisar. Bara så att ni vet alla pyrosar.
#6 Du verkar väl kvalificerad, Vanja! 
#10 klart du också är pyroman :-)
Kluringar fanns inte på den tiden 
Tack o bock för alla vänliga, kompetenta och peppande svar. Glatt överraskad över "tonen" här, här kommer jag våga att misslyckas öppet och ta er hjälp!
LenaR - ska gå "all in" för att försöka i min lilla spis på landet, alsterna ligger nu på tork, så jag väntar in lite vårvärme innan vovven och jag tar oss en tur upp för att elda lite försiktigt i början och sen bralla på allt vad veden pallar. Kommer självklart att berätta, om ni vill höra resultatet, gott som mindre gott!