Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3049 ggr
Petrea
3

Rengöring av sättplattor

Hej skulle vilja veta om någon har bra tips på hur man gör rent sättplattor råkar ju bli något missöde någongång… Man vill ju ha en någorlunda snygg och ren ugn.Skrattande

lotta2
0

Vinkelslip är ett bra tips jag har fått. Har man inte någon sådan så går det bra med ett vasst stämjärn och en hammare. Ta och lägg ngt mjukt under för att absorbera stötvågorna och slå mycket försiktigt bort glasyrdroppar med stämjärnet och hammaren. Men glöm inte att använda skyddsglasögon!!!  Det kan smätta upp rejält och det är ju sylvassa bitar.

När du har gjort rent plattorna sätt på ett rejält lager med plattengobe så är det mycket lättare nästa gång att göra rent.

LarsT
0

En bit kiselkarbid är ett snällare sätt att slipa ner dropparna. Plattorna är väldigt, väldigt ömtåliga för knackande. Även om de inte spricker direkt kan man bygga in spänningar som inte visar sig förrän efter några bränningar. Vanliga välsorterade bygghandlare kan ha en liten slipsten av kiselkarbid. Används också för att slipa ner ojämnheter i betong. Det är klart, om det är stora fläckar så kan det va´ lite drygt att slipa för hand och då är vinkelslipen näst bäst.

lotta2
0

Ah, bra tips Lars! Kiselkarbid, undrar om det inte var det på vissa av slipstiften till dremmeln. Det ska jag kolla så kan man ju bara snurra över plattan när det har kokat rejält…

LarsT
0

Absolut ! Tänkte inte på Dremeln….min dog när jag delade en kiselkarbidplatta med den en gång (det var akutläge och jag hade ett diamantstift till den) Har man en diamantskiva till Dremeln är det ju allra bäst !

Petrea
0

Tack för tipsen ska testa kiselkarbiden, än så länga bara några små fläckar och då verkar det ju vara den metoden man ska använda sig av om det inte är någon annan som har andra strålande ideer!

avalon
0

Jag sätter vanliga slipstift i borrmaskinen och slipar med.

Anmaja
0

Det är några år sen denna tråd skrev och jag undrar om någon kommit på fler sätt att få plattorna rena?

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

[rolnor]
0

Man kan använda en diamantklinga till vinkelslipen, men om det är stora fläckar är det inte enkelt oavsett metod…. Finns "nitridbonded siliconcarbide"-plattor att köpa i USA där glasyr inte fastnar alls enligt reklamen, såna skulle jag vilja ha….

[perlennart]1
0

Det stämmer, det krävs i alla fall specialfrittor för att få det bundet eller att fastna. Jag har provat att få vanlig glasyr att fastna på det men nästan omöjligt, men inte helt det kan fastna lite.

annakarta
2

Eftersom min lokale bygghandlare inte säljer slipsten av kiselkarbid googlade jag lite. Hittade en hos Naturkompaniet för 49 kr, den går tydligen också bra att slipa skridskorna med Förvånad

/a-k

LenaR
0

#10 Så listigt av dem att hitta på alternativa användningsområden till keramikverktyg! För det blir ju annars lite lustigt att Naturkompaniet är keramikleverantörer. Tungan ute

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.