Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2448 ggr
evaform
0

photoemulsion?

jag experimenterar med olika bildtekniker på keramik och har hittat begreppet "photoemulsion om canvas" på internet

det är en ljuskänslig emulsion som man kan lägga på tyg, betong, tå,sten, målarduk osv.jag antar att man belyser detta sen och att silvernitratet svartnar i ljuset.

Har någon erfarenhet av detta material?

[perlennart]1
0

Provade det för många år sedan, det var ett helt sätt med emulsion och silkscreen ram till så skulle man belysa det och fixera, tvätta bort det som skulle bort så man fick en tryckram. Och så kunde man trycka ett motiv på keramiken. Vet inte om det är detta du menar?

evaform
0

nej du beskriver foto screen där man gör ett tryck mha screenramen.

Det jag menar är att göra underlaget (i det här fallet en keramisk platta)ljuskänslig så att den blir belyst och bilden framträder direkt på plattan.Som att plattan är ett ljuskänsligt fotopapper.

[perlennart]1
0

låter som det går galet i bränningen då!

evaform
0

jag tänker att plattan ska vara bränd o klar när jag gör den ljuskänsliga bildtekniken

evaform
0

nu har jag hittat mer info och förstår att det är en helt fotografisk teknik med framkallningsvätskor.nu inser jag att denna fråga är i fel forum…

spunkt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Berätta gärna vad du hittar. Jag är också intresserad! Hittade Den här konstnärens verk på ett museum på Lofoten sommaren 2010. De hade en underbar känsla och jag skulle gärna själv också experimentera med tekniken.

Här är hennes hemsida: http://www.phottery.com/

[perlennart]1
0

om det bara är en vanlig fotoemulsion som man penslat på färdig keramik så blir det ju inte särdeles starkt och ganska okeramiskt. Då tycker jag det är bättre att trycka med keramiska färger och bränna det.

sisela
0

Man kan använda den ljuskänsliga emulsion som man stryker på ramar och belyser, till att stryka på 3-dimesionella keramikobjekt och belysa direkt på objektet. Jag har inte provat det själv men läraren visade lite och en i min klass provade. Om jag hittar häftet och det står nåt där i om det så vill jag gärna försöka att förklara närmare.

Det jag inte vet precis är hur man går vidare från att ha belyst objektet, till att man har div pigment på och kan bränna.

evaform
0

#7 jag håller med dig men jag vill åt kombinationen keramiska bildtekniker och den mer direkta fotografiska

#6 tack för mycket bra exempel på komb foto & keramik

här är länk med förklarande info kring fotoemulsion

http://www.konstfoto.com/technical/silver_gelatin/se1_material.htm

#8 jag tror jag förstår…återkom gärna.

även om detta blev väldigt smalt ämne så har jag fått tips o råd från er, tack! kanske jag kan inspirera nån annan oxå…