Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1953 ggr
hheelleennee
0

Värmeslingan sitter löst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En del av värmeslingan i min ugn har lossnat och hänger utanför rännan. Hur kan jag göra för att få den på plats? Hur skör är metallen? Bifogar bild på eländet.

abbis
1

Jätteskör…tvingar du går den av…

Du kan värma på den med en gaslåga och sen sätta tillbaka den..Sätt då fler märlor av kantaltråd så den håller sig på plats.. Skulle den gå av så värm och naja ihop den ..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Solhem
0

Du kan använda värmepistol också,  sen en tång med långa gripklor så kan du nypa tillbaka tråden - det är inte lika otäckt, tycker jag.

[rolnor]
0

Har haft samm problem, fick rådet att spika fast den med märlor av kanthaltråd, men problemet dök upp på fler ställen allteftersom. Min ugn skulle klara stengodstemp, men jag vill nog hävda att det var en lergodsugn…

Köpte ny ugn.Skrikandes

hheelleennee
0

Tack för era svar. Var kan jag köpa kanaltråd? Jag bor i Stockholmsområdet.

KeramikeniSkredsvik
0

Det där händer i min ugn också, jag trycker tillbaka slingorna …Tyst än har dom inte gått av …

/Sofia

[perlennart]1
2

Om elementen är spröda eller inte beror på hur gamla dom är, ett relativt nytt element kan man ju böja hur man vill. En ugn med elementen på rör är så klart att föredra, så slipper man dessa problem och värmestrålningen från elementen blir bättre= längre levnadstid på elementen.