Första bränningen HJÄLP
Ska nu test bränna min nya ugn, är dock kass på engelska. Kan nån förklara vad som menas med detta:
To extend the life of the heating elements they need teh protection of an oxide layer provided by an empty first firing….
och
The insulating fire bricks of the kiln may stil caontain moisture residue, whick has dhe opportunity to dry during the slow increase in temperature during this first firing…
Ugnen är en Kittec Studio Line

Första bränningen skall ske med tom ugn. För att förlänga livslängden på elementen (för att motverka oxidering av dem. Murbruket kan fortfarande innehålla fukt så du måste bränna långsamt i början. En långsam temperaturstegring. Lycka till!

Tack!
Jo att den skulle vara tom var jag med på ; )
Men vad betyder fire bricks då?

det betyder ugnsstenar skulle jag tro.

Aha, trodde det var sättmaterialet.
Tror du att sättmaterialet ska vara med i test bränningen?

kanske inte men jag vet ej. det kan väl inte skada att ta med det i alla fall, för säkerhets skull. Lycka till med din nya ugn. Insulating lär betyda isolerande så det är ugnsstenarna de menar i alla fall.

Tack för hjälpen!
Lär säkert komma på fler frågor sen.

"To extend the life of the heating elements they need teh protection of an oxide layer provided by an empty first firing…."
Betyder:
För att förlänga livslängden på elementern behöver de det skyddande lagret av oxid som den första bränningen ger.

Bra att bränna ut fukten ur nya ugnen och oxidera elementen genom att bränna sakta sakta uppåt och ha alla plugghål öppna. Så kan det vara bra att bränna ut sättmaterialet också innan man kör igång på riktigt. Så kan det också vara bra att med så mycket sättmaterial man har bränna en provugn med några käglor i olika nummer på olika ställen i ugnen. Det kan ge ett begrepp om var i ugnen det är varmast etc. Lycka till med nya ugnen!/Susanne