Val av keramik till akvarium.
Hej. Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att guida mig var och framförallt vad för lera man skall köpa om man skall köpa en lera som inte innehåller metaller osv. Jag skall göra peilare som skall vara i ett akvarium och då får inte keramiken läcka ut i akvariet. På utlänska sidor läser jag om en lera som mde skriver om, Cone 6 ceramic clay. Vad är motsvarigheten i sverige? Sten lera prataste med om. Sen pratar de om glassering för att den inte skall läcka ut. Kanske någon kan råda mig vad jag bör använda samt lite hur själva bränningen går till osv. Jag befinner mig i Malmö, finns det någon i dessa krokar som har koll så kontakta mig gärna så kan vi prata mer.
Du kan nog ta i stort sett vilken lergods eller stengodslera som helst, dom innehåller inget som kan läcka ut och skada fiskarna. När det gäller glasering så blir det aningen mer komplext, enklast för dej är att använde oglaserat så behöver du inte tänka på vad en glasyr kan innehålla. pH i ett akvarium brukar ju vara nära neutralt så risken att lösa ut metaller är obefintlig oavsett vilket du väljer.
Finns flera som säljer lera, Cebex, Lars Tärn t.ex. bara att googla
undvik koppar i glasyren
Koppar dödar dina fiskar…
själv har jag drejat "torn" i lergods och glaserat med transparent glasyr