Ett par ugnsbilder
Jag byggde en 400L frontmatad ugn. Jag har visat en bild tidigare men här kommer ett par till. Mätaren som kan skönjas är tryckmätare för oljan, jag baserade brännaren på en gammal oljebrännare, en vacuumpump som fick fungera som kompresor samt en damsugare som jag kopplade in bakofram för att pressa in luft sista biten upp mot 1285C, det gick ganska trögt uppåt vid reduktion. teglet står på högkant som budgetlösning, inuti är den fodrad med keramisk fiber.
Ställningen som ugnen står på består av delar till olika jordbruksmaskiner och ugnen har tre hjul så den är mobil. Celadon blev underbart levande i den här ugnen och ibland blev oxblod riktigt bra. Delvis så slickade lågorna godset och det blev ofta dekorativt.
Ser fin ut, och vad kul att kunna använda saker som egentligen inte är tänkta till ändamålet. Jag har själv också sparat på en gammal nilfisk som man kan stoppa slangen bakvänt så man får luft ut, och det var också med tanke på en ugn. Om det någonsin blir en vet jag inte. Om celadon och oxblod blir fina eller ej beror nog inte på ugnen om den nu funkar som den skall så beror ju resultatet endast på själva glasyren och hur bränningen är styrd. Det är du som bestämmer och inte ugnen.
Jag tror att celadon blir bra med riktigt hård reduktion och det hade jag i den här ugnen. Jag har även bränt celadon i en el/gas-ugn och det blir inte lika spännande, helt OK men inte lika magiskt…
Roligt att se. Vad jag har sett mår celadon gott av stark reduktion inte minst de med lite järn i. Jag förstår inte hur ugnen fungerar utifrån bilderna. Hur går lågan, vart sitter brännaren, hur styrs den? Skulle vara roligt att veta. :)
Ugnen ser helt härlig ut ,fantastiskt kul när man kan göra egna ugnar och vad som kommer ut är ju viktigare än hur ugnen ser ut.
Lågan från brännaren går in under golvet på ugnen, sen upp i själva ugnsutrymmet, tillbaka och ut genon skorstenen, det är lite otydliga bilder, sorry.
Brännaren är som sagt en vanlig villaoljebrännare som jag meckat med så trycket på oljan och mängden som går till munstycket går att reglera, för att få en bra finfördelning av oljan så blandas den med tryckluft i munstycket. Mängden luft och olja går att reglera väldigt mycket så det går bra att även skröjbränna i ugnen.