Bränna om raku-gods?
Hej,
Brände lite Raku i helgen. Vid ett tillfälle plockade jag dock ut sakerna för tidigt (det såg färdigt ut på vissa glasyrer, men andra visade sig inte vara klara). Nu undrar jag, kan jag bränna om (i rakuugn) de sakerna som inte blev färdiga? Funkar det? Behöver jag glasera dem igen?
För bästa resultat, är det bättre att inte blanda olika glasyrer i en sättning?
Man kan blanda men man måste så klart se på sakerna om glasyren är smält, dom skall vara glänsande.
Man kan bränna om i Raku, men ju fler gånger man bränner om, desto större risk att det spricker. Du kan glasera igen, men det behövs säkert inte om det bara ska smälta ut lite bättre.
Har du olika bas i glasyrerna är det väl enklast att skilja dem i bränningen också. Men man kan förstås plocka ut det som är färdigt och elda vidare på det som är kvar. Det handlar mest om bekvämlighet, vad du tycker är enklast.
Vi brände också Raku i helgen, och hade en lyckad bränning. Det var länge sen sist, så det var riktigt roligt!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Som uppföljning till min fråga kan jag lägga till att jag brände om ett par saker som glaserats med vit och grön glasyr men som inte smält ordentligt.
Den här gången så smälte glasyrerna ut som de ska (jag glaserade inte om), men den vita flagnade av. Såg väldigt märkligt ut, och det var bara att kasta bort prylarna.
Den gröna klarade sig bra.