Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 616 ggr
drake3
0

Att bränna i en Cebex-ugn

Undrar bara om era erfarenheter att bränna i Cebex frontmatade ugnar.

Hur noga är ni med att damsuga vid värmespiralerna när ni bränner stengods?

susanne.k.wall
0

Usch och fy, jag dammsuger dom nästan aldrig, bara om jag byter stenar i ugnen etc./Susanne

susanne.k.wall
0

Missförstå mig inte, jag menar att jag är jätteslarvig/S

drake3
0

Är det stengods du bränner …för enl en återförsäljare var det väldigt viktigt

abbis
0

dammsuga??

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

susanne.k.wall
0

Jag bränner stengods, varför är det viktigt att dammsuga elementen då, vet du det? Susanne

bosse-cebex-gbg
0

Hej !

I elementspåren samlas efterhand smulor/damm från teglet, samt även annat "keramiskt skräp" som i värsta fall kan innehålla järn och/eller andra flussande ämnen (fräter på kanthaltråden).

Därför är det förnuftigt att då och då dammsuga ugnen invändigt, och då särskilt spåren där elementen ligger. Bör göras oavsett om man bränner lergods eller stengods - men stengods sliter förstås hårdast. 

Hälsningar Bosse

lotta2
0

Äh, kanske är det bara jag som är ordentlig i klassen. Jag gör det med jämna mellanrum, speciellt efter jag har skröjat. Det blir ju ett lager med fnös både i spåren och på botten av ugnen, och inget är ju så trist som att upptäcka att snyggaste grejen  (för det är alltid den, konstigt nog ) har fått en fnösbit sittande i glasyren …Så ja, jag dammsuger i ugnen.

Vavrakeramik
0

Tänk på att använda bra skyddsmask när ni dammsuger ugnen!!!

avalon
0

Det är bra när något spricker ordentligt i ugnen för då åker dammsugaren fram, annars är det lätt att glömma. Men det är ju inte särskilt jobbigt egentligen.

lotta2
0

Avalon, vad du är positiv!! Tänk att du ser det som bra att något spricker så du kan göra rent ugnen…Haha….:D

Hubert
0

Hmmm, dammsuger efter varje ugn för något jag inte gillar är att få småbitar som flyger omkring mitt i en skål Gråter och jag bränner även glas i min ugn så jag vill ha helt dammfritt./Louise

Ulla
0

Generad Jag hör också till dom som glömmer att dammsuga ugnen. Gör som avalon - när någonting spricker så kommer jag ihåg dammsugaren, och det händer inte så ofta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

xarfez
0

Hold you horses, är det bara cebex ugnar man behöver dammsuga i eller gäller det alla leverantörer?

Hubert
0

Alla det har inte ett dugg att göra med vilken ugnstyp det är utan att det är damm och bitar ifrån det som du ställer in!/Louise

abbis
0

Var får ni dammet ifrån ..Är det när det exploderar i skröjen ??

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hubert
0

Det lossar lite småfnas t ex ifrån plattornas plattengobe, i skröj kan det ligga kvar något litet korn som flyger runt och ifrån glasyrer kan det spotta lite pluppar ibland inget konstigt helt naturligt.