Eldröd lergodsglasyr 114?
Jag har problem med Cebex eldröda lergodsglasyr. Har inte katalogen längre och det står ingen temp på påsen. Nån som kan hjälpa mig lite snabbt med det?
Vilken temp är bäst för den? Tänkte köra den tillsammans med min skröjbränning om det funkar.
Det står i katalogen 1040-1060 under glasyren, men i deras användartips står det doppglasering kägla 05 (1030 vid 60 graders stigning och 1044 vid 150 gr stigning enl tabell) böjd så den doppar spetsen i plattan. Känslig för att man öppnar ugnen för tidigt, intervall 100-300 långsamt annas står dom och knäpper i dagar efteråt…Luftig ugn så den bli bra syresatt…
Har aldrig testat den själv, jag har som sagt enorma problem med deras stengodsglasyr som ser brunfläckig med små ploppar av något rött på, så det har inte direkt inspirerat mej att testa fler…
Hej !
Eldröd, Vallmoröd och Apelsin lergodsglasyrer: I de flesta ugnar med någorlunda "normalt" beteende gäller: 1050°C / 15 min utjämning, samt inte minst "rätt" tjocklek, dvs i det här fallet ganska tjock (lämpl. tjocklek: "1 - 2 kreditkort", beroende på mod…) Rinnrisk…träna först… Tips: Om den röda glasyren kommer ut orange, är den oftast något underbränd.
Stengodsglasyrer Ljusröd och Mörkröd 47109/19, samt Orange 43129: Går att bränna från ca 1170°C och uppåt. Ju lägre, desto mindre rinnrisk. Tjocklek, ungefär som ovanstående. Och även här…träning rekommenderas…
Hälsningar Bosse

#2 går det inte att göra en likadan glasyr som inte rinner? eller har den funtionen att göra med utseendet?
Det stämmer Jessica……utmaningen för tillverkaren, var att skapa ett för ögat så starkt intryck av rött som möjligt, med minsta möjliga tillsats av hälsovådliga pigment. Och man lyckades också, att få fram en knallröd glasyr som klarar sig under eu-direktivets märkningskrav, bl.a. tack vare en speciell infrittningsmetod. Men, den optiska effekten kräver en viss tjocklek på glasyrskiktet för att fungera. Och dessa glasyrer kräver också litet tålamod, om man vill bli vän med dem…
Hälsningar Bosse
Jag bränner den röda i 1040,- den blir jättefin på en rödbrännande lera som jag har till små tomtenissar,,sällan nöjd när den ligger på vit lera..eftersom det oftast lyser igenom på kanterna,,