Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1624 ggr
karoline
0

Klot

Ni som gör klot, hur gör man såna? Är det formar man använder?

Bregotta
0

Jag gör en ganska jämn lerboll, så stor som klotet skall bli, delar den mittitu med en lerskärare och gröper ur i mitten på båda halvorna, smäller ihop dem med slicker emellan, smetar skarven. Sedan tar jag ett glas eller annan cylinder med öppning något mindre än klotet (så att klotet kan ligga på öppningen utan att falla i) och lägger på det och liksom snurrar runt klotet i glasöppningen åt olika håll så att det till slut blir helt jämnt. Det kan verka omöjligt vid de första snurrningarna men sedan går det bättre och bättre. Hoppas detta var begripligt - det är lättare att visa! Glad

Hubert
0

Jag drejar, har inte gjort klot men ägg, och när jag kommer upp en bit högre än jag vill att diametern ska vara tar jag skenet inuti för att få den rund, jämnar till i botten och sen gör jag en hals som på en vas med kant men istället sluter jag den och tar av den bit ovan slutningen. Det är nu luft i den slutna formen och det går att forma ganska hårt med ett sken på utsiden till det som önskar vara. När den skurits av, och i ett fall där det ska bli klot skulle jag bara skära bort nedre delen så den bli helt runt, läggs den på tork. Efter en timme när det stabiliserts gör jag ett hål med en syl 2 mm så luft kan komma ut under torkning för den krymper och luft måste avlägsnas.

Säger som ovan, hoppas det var begripligt annar fråga på ska jag försöka igen!Louise

Bregotta
0

Ja, just det - jag gör oxå hål med en syl så att luften kan komma ut! Det är inte så käckt om man glömmer det!Generad

Hubert
0

#3 ja dagen efter när det har börjat bli lite småspickor och när man sticker hål så hör man pyset…..jo det har man ju råkat ut för.