Äntligen en liten verkstad!
Ville bara berätta att jag nu har inrett vårt förråd till "atelje". Köpte en begagnad toppmatad ugn i vintras. Hade en sällan använd drejskiva sen innan. Gjorde första skröjbränningen i lördags. Spännande! Bara två grejer sprängdes så jag räknar det som lyckat. På söndagen svartbrände vi i en plåtburk på kolgrillen. Har liksom inte fixat några glasyrer än. Ville kolla att ugnen fungerade först.
Svartbränningen blev lyckad. Så enkelt och så svart.
Glada hälsningar,
Annika

Grattis till lilla verkstaden. Kanske dina saker inte varit helt torra om de sprängdes- det brukar vara orsaken.

Tack!
Jo, så var det säkert. Plus att ett föremål var för massivt. Brukar vara duktig på att holka ur, men nu tyckte jag denna grejen var så liten.
Jag går fortfarande på kvällskurs och där går ugnen upp väldigt långsamt i temperatur. Där klarar sig i stort sett alla föremål, om de inte är för stora och kompakta. Så där är man lite bortskämd.
Den lilla ugnen jag har, har inte så avancerad temperaturinställning. kanske 5-6 steg. Men det borde ju vara möjligt att göra det i två omgångar för att få det långsammare. Eller vara noga med att godset är riktigt torrt…
/Annika