Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1035 ggr
Hanna--
0

Ugnsautomatik?

Ulla
0

Jag har aldrig bytt ugnsautomatik så jag kan inte svara på din fråga, men jag lyfter fram inlägget så kanske någon annan ser det som kan svara.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

EvaRittsel
0

Det finns några riktigt bra ugnsreparatörer här i landet. Jag hade en hos mig nyligen för att använda en befintlig modern automatik jag köpt tillsammans med min fusingugn till min ena gamla keramikugn. Tyvärr var automatiken från CERAMA och den går på 220 volt inte 380 volt som Rohdeugnens gamla automatik har.

Det är inget fel på Ceramas ugnar men har man t ex en Rohde, som jag har, måste man ha ett instrument som passar till denna ugnstyp. Annars måste man bygga in en tranformator och då kan det bli dyrt för en liten ugn.

Så det första man måste kolla är om automatiken passar voltmässigt till den ugn man har. Och då - då är det väldigt ofta lönsamt att byta till ett modernare instrument om man har en dyr ugn - även med hjälp av en ugnsreparatör! För ugnen kanske kostar 30 000 eller mer och instrumentet kanske 6 000-7000. Och reparationen av behörig runt 2000-4000.

Men billiga ringugnar och mindre toppmatade lönar det sig oftast inte att uppgradera. De säljs numera tillsammans med moderna instrument till priser där ugnen faktiskt ingår i köpet.