Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 4528 ggr
Istid
0

Zink och Litium -giftigt?

Kanske jag hänger upp mig för mycket på saker och ting, men jag förstår mig inte på de två ämnena!

En del ställen står det att zink- och litium föreningar är farliga, andra att de är ofarliga, vad ska man tro på?

När det gäller zinkoxid är det enda konkreta jag har hittat det där mediagåpået om nanopartiklar i solkrämer. Plus att det kan innehålla bly som förorening. Är det de enda orsakerna till att en del säger att det är farligt?

När det gäller litium, så är det enda jag har hittat att det används som läkemedel mot bipolar sjukdom. Har inte satt mig in i biverkningarna för det läkemedlet, men om det används som medicin betyder det ju att det påverkar människokroppen och då vill man kanske inte riskera att få i sig det om det inte var meningen?

Men med tanke på att de flesta recept bara innehåller några få procent, är det överhuvud taget möjligt att läcka ut så mycket att det kan bli ett problem?

Om det inte är så att det "hjälper" andra oxider i glasyren att läcka också då?

Är det farligare att andas in sånt damm än tex. vanligt lerdamm?

Borde man vara försiktig med att använda litium eller zink på brukssaker?

[perlennart]1
0

Nej du skall inte undvika dom här ämnena i en glasyr till bruksföremål, du skall bara tänka på hur mycket du stoppar i. Zinkoxid i små mängder ökar stabiliteten i glasyren så den blir mera säker att använda, medans det i stora mängder (zinkmatta glasyrer) har motsatt funktion. Lithium använder du med fördel i samansatta ämnen så som frittor och colemanit och så vidare, då behöver du inte vara orolig om du undviker att äta det. Tänk på att barnpuder och salva till röda barn rumpor är zinkoxid! om man transporterar en glasyr så skall den märkas och transporteras i farligt gods transport, men om det är just barnsalva eller puder så får det transporteras normalt????????????????????????Galematias tycker jag. Zinkoxid finns i olika kvaliteter Rotsiegel är en blyfri sådan, men fråga som alltid efter tekniskt datablad och säkerhetsdatablad så är du säker på vad du använder dig av.

Istid
0

Tack för svar!

Vart kan man köpa Rotsiegel zink? Kollade på databladet till en som säljer zinkoxid (http://www.bathpotters.co.uk/zinc-oxide/p1680) där står ingenting om eventuella föroreningar.

Jag bor där jag bor, så antalet leverantörer att vända sig till är begränsat (2 st, den ena säljer samma saker som cebex, den andra verkar ha större sortient, men honom är jag rädd för), men oxider och sånt som man bara använder i små mängder kan man ju beställa från utlandet om det kniper.

Jag förstod inte riktigt vad du menade med att använda litium i sammansatta ämnen, colemanit är calcuim och bor, väl? Tänkte ha det antingen som ren litiumoxid/karbonat, eller det som heter spodumene på engelska.

[perlennart]1
0

Jag var dum här med min förklaring, klart att colemanit inte inehåller lithium, bara ett exempel på ett sammansatt ämne. Men som du själv skriver så kan du använda spodumen, petalit, frittor, lepidolith och andra. Karbonatet är lite känsligt eftersom det upplöses något i vatten och har tendens att återkristallisera om det ligger länge i hinken, speciellt vid lägre än rumstemperatur.

romperstomper
0

Jag tycker att det är bra att man frågar sej om saker i glasyr är giftiga, men jag upplever att det finns lite stigmatisering av allt som kan vara "giftigt" i en glasyr , det här beror tror jag på att det tidigare var vanligt med bly och kadmium i glasyrer, och dom är verkligt giftiga såklart.

Istid
0

Mja… jag har inte särskilt mycket erfarenhet av det här. Jag vet inte hur man känner igen en säker glasyr, och jag har inte så många sätt att ta reda på om dom fäller.

Jag gillar verkligen inte tanken på att någon ska bli sjuk av att använda sakerna som jag gör, och inte på att själv bli sjuk av att göra dem heller.

Det kan ju hända det går helt fint för en normalfrisk person att äta soppa ur en skål som ger ifrån sig lite oxider, men så kommer en superallergisk överkänslig person och får för sig att ha något i ättikslag ståendes i flera dagar i samma skål… ajaj. Jag har ju ingen kontroll på hur sakerna blir använda, så jag föredrar att vara på den säkra sidan, åtminstone tills jag ärligt kan säga att jag vet vad jag håller på med.

Men jag tror jag sätter litium och zink på listan över ok. ingredienser. I alla fall i små mängder.

[perlennart]1
1

Det kan du helt tryggt göra, om du skulle vara orolig så ser jag gärna på dina recept opm det ser ut att vara förnuftiga mängder. Skriv i så fall ett medelande till mig

[perlennart]1
1

Hej istid, du skriver att du är rädd för en leverantör och det är ju inte så bra varken för leverantören eller för dig. Men varför vara rädd, han kan väl inte göra dig något. Å andra sidan så finns det ju så många ställen att handla på så det kanske kan vara det samma med honom. Är det relativt små mängder så kan man ju få det med ett postpaket så kan man ju handla i utlandet och så blir det billigare.

Istid
0

Jag tyckte att han betedde sig konstigt, men det ska sägas att jag bara har haft kontakt via epost, och missförstånd sker så lätt, men ändå. Det här är en hobby som jag håller på med för glädjens skull, och då vill jag inte hålla på och gruva mig och våndas så fort jag behöver köpa material.