Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4276 ggr
abbis
0

svartbrännnig

Ska bygga en ugn för att bränna svartbränning i till midsommar..Några bra tips…Vi har tillgång till 3 säckar ekflis..någon som testat detta..Nått bra tips på lock till ugnen som tål värme..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

avalon
0

Jag brukar köra med gamla oljefat. Så fyller jag det med halm och/eller spån och ibland lite små grenar, ekflis vet jag inte men det funkar säkert jättebra. Som lock brukar funka med någon gammal plåt.

Stinann
1

Jag vet bara att när man eldar i en kamin eller överhuvudtaget inom hus så ska man aldrig elda enbart med ek för det blir en sådan värme utan man kan blanda lite. Det kanske inte spelar någon roll när man gör en svartbränning,men kanske kan vara bra att veta,ek är ju ett så tättvuxet hårt träslag.Annette

susanne.k.wall
0

Hej! Nu sitter man här med fikamuggen igen…Jag svartbränner, eller jag kallar det sågspånsbränning, men det är väl samma sak. Jag har en tunna. Lägger sågspån och halm i botten sen sakerna och så lager på lager om sakerna inte är alltför tunga förstås för när man är klar ligger ju allt längst ner. Jag varvar sågspån, keramik, sågspån osv och överst har jag ett tjockt lager med sågspån. Har en stor plåt som lock. Stora skulpturer ställer jag i tunnan och massa sågspån runt om och överst. Sen får det glöda sakta, inte brinna. Har aldrig testat ekflis men det går säkert bra. Abbi, du kanske vill tala om sen hur det gick med ekflisen. John Leach bränner i sågspån fast på ett annat sätt. Han har drejat stora burkar med lock som han kallar saggar. I dom ställer han en kruka och fyller på med sågspån hela vägen runt om och i och överallt. Sen ställer han alla sina saggars i sin vedeldade ugn och så eldar han på och bränner som vanligt. Det blir mycket vackert. Nåt för er som har vedeldat att prova kanske. Kolla hans hemsida./Susanne

GulleboKeramik
0

Det går utmärkt att svartbränna i en grop som man fodrar med ett tjockt lager halm, sedan t ex ekflis eller vad man nu väljer att använda… sen toppar man, stänger till med mer halm, ekflis, träbitar osv.. och lägger på ett lager med grästorvor. Sen tänder man på, på de strängar av halm som man låtit gå upp i kanterna på gropen, som "stubintrådar"… sen gäller det att hålla precis lagom stängt. Inte för tätt, så allt slocknar, inte för öppet, så svärta uteblir.

Men det är ett kul sätt att svartbränna på.

Fergus
0

Hej

Jag är ganska ny i "branchen" och kan inte så mycket bränntekniker, så jag undrar om materialet måste vara skröjbränt innan man lägger ner det i tunnan/gropen för svartbränning?

susanne.k.wall
0

Hej Fergus! Jag skröjbränner innan. Susanne

avalon
0

Jag med ! Annars spricker det lättare.

abbis
0

tack för alla fräcka tips …jag lägger ut bilder sen…Om det blir nått*L*

Vanja-K
0

Måste fråge en dum fråga.När jag bränt svartbränning har det alltid varit en sådan ovanför alsteoch sågspån. Behövs ej detta när man bränner i en tunna, Verkar ju enklare Tacksam för svar

Vanja-K
0

Huuuu! Undrar om någon fattde vad jag skrev sist. Var nog ganska trött!!!! Jag menar ,har alltid haft en järngryta över alster och sågspån. Behövs inte detta när man svartbränner i tunna?

susanne.k.wall
0

Tunnan och järngrytan har samma funktion. Fyller du en tunna med sågspån och keramik och eldar på blir det samma som att göra ett bål av sågspån och keramik och elda och sätta en järngryta över. Det är ju luften man vill stänga ute för att keramiken ska bli svart. Du måste ha ett lock till tunnan. Jag har en ganska tjock tunna, och en plåt som lock. Hade förr typ oljefat och det funkar lika bra. Susanne

abbis
0

Jag funderar på att bygga ugnen av leca…kommer det in för mycket syre då?

avalon
0

Det borde det nog inte göra, lecablocken är ju ganska breda, även fast dom är luftiga. Om du sen fyller med sågspån tätt runt grejerna så borde det funka. Jag vet att jag varit med och byggt en av vanligt tegel en gång och det funkade. Lite syre måste ju in annars slocknar det. Berätta gärna hur/om det går sen !

Vanja-K
0

Har aldrig eldat i tunna, när det gäller svartbränning. Men---- Nu kan jag inte riktigt tänka. Måste vara för värmen idag. Hur sjutton eldar ni? Bara runt om, eller??När jag bränt i grop bränner man ju ovanpå. men tunnan???Måste man inte ha eelden ovanpå också?Hur länge eldar ni??

Det verkar rätt bra att  bränna i tunna.Får plats med mer saker.

avalon
0

Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan rätt Vanja-K, men jag eldar ju givetvis i tunnan, där jag har grejerna. Jag ställer ner all keramik och mixar med brännbart, typ halm och spån m.m. Sista biten och nästan upp till kanten har jag spån, så lägger jag några glödande vedträn eller vad som helst som brinner och då börjar spånet pyra eller glöda. Man kan ju ha ett lock på sen, men lite syre behövs ju alltid. Man kan ha några hål i tunnan runt om så lite luft kommer in. Så brinner allt i tunnan upp, utom keramiken.

Vanja-K
0

Tack för svar Avalon. Frågan var nog lite knasigt formulerad. Men jag förstår precis nu. Jag har ju bränt i liten grop, så då eldade man utanför grytan. En liten järngryta alltså.Började undra om ni eldade utanför och runt tunnan. Som du gör så kan man bränna mer, än under en liten järngryta.Förstår du, hur jag tänkte. ganska knäppt. men det bjuder jag på. Ha!Glad

avalon
0

Ja det hade ju blivit en jättebrasa…Glad

MalinFijola
0

Träffade en kvinna härom veckan som brände mycket svartbränningar. De hade staplat upp en yttervägg av tegel runt oljefatet, och eldade mellan tunnan och tegelväggen. De hade proppat sågspån och ved bland keramiken, så att det kolade ordentligt inuti, men eldade gjorde de utanpå. Först försiktigt längst ner bara och sen efter en timme la de på mer och eldade lite kraftigare osv. Höll på några timmar på detta sätt och ökade succesivt tills de brakade på ordentligt och vad jag förstod så eldade de även uppepå tunnan, och la en plåt uppepå teglet.
Oljefatet stod uppochner, och så var det kapat en bit ner, alltså inte bara ett platt lock, utan en bit av tunn-väggen hängde med i locket.

avalon
0

18 Ja det funkar ju säkert, jag har bara svårt att se fördelen med det. Är det för att man har oskröjat gods ?

Ulla
0

Det bli ju helt lufttätt. Kanske lättare att få ett helt svart gods om man vill ha det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MalinFijola
0

#19 Tror hon hade skröjat gods, men antar att det måste vara som Ulla säger att det blir lufttätt och det blir svartare. De eldar i flera timmar och ska man då lyfta på locket för att lägga i ved så blir det väl inte så syrefattigt som man vill.
Kanske…

Vanja-K
0

17 Avalon. Ha! ha!CoolJa, du det hade blivit en jätte brasa.Fattar du, ni hur fundersam jag blev. Vilka lågor upp i luften!!!!! Undrar var man skulle ha hållit till då?? He! He!

18  också ett sätt. Jag tror även att det möjligen på detta sätt blir svartare. Precis som när jag bränt med en liten järngryta runt om gods och sågspån. För varför skulle annars järngrytan vara med. Jag hade skröjbränt innan.

abbis
0

Är det någon som vet om man kan få "effekter" i godset när man svartbränner om man typ lägger på oxider.

Behöver man vakta ugnen hela tiden?

avalon
0

Ja du kan säkert få effekter av oxider, kanske bäst med kopparoxid el. karbonat, men det går säkert med annat oxå. Jag har bara haft när jag rökbränt och då är det ju lite luftigare än svartbränningen så då kanske det syns bättre.

Jag brukar inte passa ugnen hela tiden, bara kolla till den då och då så att den inte slocknat eller börjat brinna runtom. När jag haft i tunnna har jag låtit det stå över natten ibland, men det kan kanske va riskabelt om det är varmt och torrt ute.