Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1380 ggr
Pellan_98
0

Egen stengodslera

Hej!

Jag håller på med ett projekt att göra egen stengodslera. Jag har några böcker från 50-talet men de är inte tillräckligt specifika coh de säger olika angående vilken sammansättning leran ska ha. Är det någon som vet mer om vad stengodslera är gjort på, vilka andelar av vad som ger bra plasticitet och en lagom bränningstemperatur?

Jag undar också om någon vet namnen på de fabriker som tillverkar stengodslera?

ramjambam
0

Testa någonting så här:

Ball Clay  50

Kaolin 20

Kvarts 20

fältspat 10

Variera ball clay och kaolin för vithet/drejningsegenskaper, kanske för mycket fältspat för högre temperaturer.

Blanda med degblandare, använd vakuum lerkran

Pellan_98
0

Tack så mycket!!

[perlennart]1
1

Stengodslera är en naturprodukt, en primärlera. Och det finns det många typer av runt om i stort sett hela världen. Om man blandar som ovan kallar man det för en massa och det kan t.ex. vara en porslinsmassa eller en coerderitmassa som tål värmeväxlingar. man blandar altså en massa därför att man önskar ett resultat som man annars inte så lätt kan få fram. En sådan massa blir oftast dyrare än en vanlig stengodslera så det är ingen mening med att blanda själv om man bara skall dreja och så, oftast blir drejegenskaperna heller inte så bra som en normal lera. På fabrikerna blandar dom ofta ett par tre oplika leror så att dom lättare kan styra kvaliteten eftersom det förekommer naturliga variationer hos lerorna.

Pellan_98
0

Okej! Vet du vilken kemisk sammansättning stengodslera som primärlera har? Tack det här hjälper verkligen! Kan du namnet på någon av de fabriken som tillverkar massorna?

[perlennart]1
0

Ge mig din E-Mail så sänder jag data på några olika leror och fabriker.

Pellan_98
0
L.A.E
0

När vi blandar så  blir det mest porslinsleror ,någon gång  även stengodslera.Vi använder Vit Ball Clay och Vit Bentonit i våra blandningar men nu håller vi på att långsamt att upphöra  med det. Man börjar bli lite sliten i kroppen med över 40 år i yrket. Fast rödlera ska vi ta och gräva upp om vi hinner så den får frysa sönder lite i vinter.